Pages

Friday, October 24, 2008

Facebook Dan Teman-Teman Saya

Duh, saya garu kepala tanpa henti. Begitu banyak gambar, dari rupa yang begitu, sehingga begini- bisa buat saya pening jadinya. Bukan berbelas-dua, tapi makan beratus-ratus!

Buat pertama kalinya Facebook memberi sebuah 'kehidupan' baru kepada saya. Membaca komen Sarah, satu-satunya gadis manis (selain Suzana) dalam hidup saya buat pagi saya berseri-seri. Ya, Sarah barangkali benar. Tak lama sahaja lagi. Sabar ya, Kash. Saya akur- suka atau tidak, hidup mesti terus. Itu yang terpaksa saya telan.

Sarah - sempat pose di muka pintu sebelum balik dari open house di rumah AM minggu lalu.

"Nanti kita pi Janda Baik or Perhentian sesama ya... kita ajak AM sekali...". Kata-kata Sarah mengubat hati saya.

Aidit- dejavu katanya pic ni. Setelah hampir dua tahun tak bersua, Aidilfitri baru-baru ini kembali menemukan kami.

"Semoga keakraban kita kekal walaupun cuma magis FB dan blog yg dapat mendekatkan kita." Perenggan yang mudah oleh Aidit, seorang lagi sahabat saya, namun ertinya jauh menerobos ke dasar. Begitu bermakna.

Sedar atau tidak, Facebook menjadi jambatan mendekatkan saya dengan teman-teman, baik di dalam dan luar negara. Ianya cepat, menyeronokkan dan bisa menjadikan pertalian kami lebih akrab biarpun hanya 'bertemu' dan bergurau-senda di alam maya.

Terus-terang, laman ini bukanlah kegemaran saya awalnya. Sedikit bercelaru dan agak berserabut. Lebih senang melayan Myspace (yang telah saya kenal sejak awal 2004).

Facebook bagaimanapun telah memberikan saya sedikit idea sebenarnya. Saya kini dalam proses mengumpul kembali gambar-gambar lama sedari tahun 2004 hingga sekarang. Lucu juga bila melihat kembali wajah-wajah sendiri dan teman silih berganti. Ada yang sempat saya menelefon dan bertanya khabar (sejurus melihat gambar mereka).

Gambar di Teluk Intan, kampung si Icky.
\
"Hey, apa khabar? Ingat lagi ke Pangkor? Tasya terpaksa bertudung mahu masuk ke muzium waktu singgah di Teluk Intan?", pecah tawa saya dan Rizal, yang kini menjawat jawatan sebagai penyampai berita di Awani.

"Nanti e-mail kan copy-nya ya. Mahu simpan- kenangan!". Rizal masih mesra, seperti dulu-dulu.

Saya dan Ardly (mana hang ek? Lama tak dengar citer)- sempat bergurau sementara encik A merakam foto kami sewaktu di PD.

Sempat juga saya menghubungi encik A (tiada dalam gambar), oh- jika anda pembaca awal Catatankash saya pasti anda tahu siapa dia- "Lucu ya! Kamu kurus sekali waktu itu. Baju pink! Ya, waktu ke PD- jalan-jalan di waktu senja."

Saya masih ingat beberapa keping gambar yang dirakam oleh encik A, wartawan ekonomi Berita Harian ini memang berbakat. Itu kelebihan berkerja di akhbar barangkali.

Siapa lagi? Oh, ada beberapa nama yang terpaksa saya rahsiakan di sini. Ops! Saya telefon pula si Karl (atau nama barunya Kimora Hilton), teman terapat.

"Ingat waktu mahu ke parti malam tu? Memasing gigih bersiap kat rumah AM."

"Ya! Ya- Aidit dan Neo pinjam baju you-".

"Hahaha- you pun dress to kill ya. Ingat baju celoreng-celoreng tu? Siap ngan rantai bagai. rambut pun masih panjang!".

Kami gelak berdua di corong telefon.

Memang life dua-tiga tahun lepas hanya tahu seronok-seronok. Graf paling atas dalam hidup saya. Yup! Tapi itulah yang memberikan saya dan anda memori sebenarnya. Mengenang kembali momen-momen berkenaan, bisa buat saya tersenyum sendiri berkali-kali.

Ok, itu cerita pagi saya.

Petangnya, barangkali berkat melihat gambar-gambar lama, hati saya kembali berkobar-kobar untuk ke gym. Hah- rutin yang hampir dua bulan sudah saya abaikan. Ya, pelbagai agenda menarik November hingga Januari 2009 menunggu saya. Harus tampil 'lebih yakin', gurau saya kepada seorang teman.

Masih ingat insiden Bunga-Ashraff di Pantai Kuta?

Oh, bukan.. bukan... saya bukan mahu menjadi Bunga! Hahaha. Cukup sekadar pasangannya sahaja. Hey, Aidit kamu gelak ya! Itu motivasi saya- ops, matilah pecah rahsia!

Kita tunggu sahaja ya.

Budak Kopi.

2 comments:

bro, 30 oct prev "ANTOO FIGHTER"

..turun?

p/s: nnti aku add FB kau ;-)

a'ah dapat semalam e-mail dr GB. last few days pun Ira ada text invite ke preview my best girl's friend ke apa ntah... tapi suntuk sgt masa. antoo fighter ada radhi kan? hmm.. hmmm... tak janji. insyallah ya bang Jami... lama gak tak pi preview tu kan... haks....

add jgn tak add...

K.