Friday, November 14, 2008

Seram Ala Histeria... Bersediakah Anda?

Semalam saya menerima e-mail berganda, bukan satu-dua, malah lebih dari lima!

Kiriman Encik Ira (Ira Fazir), dari Tayangan Unggul- rakan lama, dan kami pernah beberapa kali berkerjasama sewaktu di Kuala Lumpur dulu- kata Ira, minta muatkan semua ya!

Duh, banyak nih- kok gi mana ya... hahaha!

Tak sangka selepas setahun, mereka (Tayangan Unggul) masih tak putus-putus menjemput dan menghantar e-mail-e-mail berkaitan filem baru keluaran syarikat mereka kepada saya.

Maaf jika sudah lama saya tidak membuat sebarang ulasan di sini, selain kekangan waktu, faktor jarak juga membataskan saya untuk menghadiri sidang media dan pelancaran filem-filem baru di ibukota.

Histeria

Bakal menjengah sinema Malaysia bulan depan (18 Disember)- tak silap saya, pernah melihat posternya di GSC Gurney Plaza beberapa minggu lalu. Fikir saya, ianya sebuah filem Indonesia (dek rekabentuk posternya yang agak lain dan nama-nama pelakonnya juga agak asing). Ternyata saya agak tersasar, sebaik menerima e-mail Ira, Histeria adalah seratus peratus produk tempatan.

Membaca sedikit profil pengarah ini, Histeria telah mendapat sentuhan kreatif James Lee, seorang pengarah "indie" yang kali pertama mengarah filem arus perdana. Oh, tidak hairanlah rekaan posternya amat bagus- James adalah seorang pereka grafik juga!

Agak sukar untuk saya memberi ulasan yang adil kepada beliau. Namun melihatkan hasil cemerlang filem The Red Kebaya sebelum ini, bisa saya katakan James seorang yang amat kreatif dan tahu menggunakan kemahiran sebagai seorang pengarah layar dengan sebaik mungkin.

Jalan cerita Histeria

Histeria mungkin sebuah lagi antara filem-filem seram yang kian membanjiri pasaran Malaysia, namun melihatkan trailer dan gambar-gambar yang dikirim Ira, Histeria ada menjanjikan sesuatu yang lain buat anda. Elemen seram dan ketakutan yang maksima (dan agak ekstrem) ada di mana-mana bahagian filem ini (berdasarkan trailer).

Duh, mendengar alunan lagu temanya sahaja (nyanyian Nadia AF6) juga sudah berdiri bulu roma-

"ke mana engkau pergi ku akan turut di diri kamu
setiap hembus nafasmu akan ada di sisi kamu
walau kau coba untuk sembunyi
kau takkan dapat terlepas..."

Menggunakan "hantu raya" sebagai subjek utama, filem ini berkisarkan gangguan yang diterima oleh enam orang pelajar perempuan di sebuah sekolah terpencil, ia seakan mencungkil sebuah kisah benar yang yang benar-benar wujud dalam masyarakat kita.

'Gangguan' yang awalnya cuma dibuat-buat (sebagai guraun mungkin) bertukar menjadi igauan ngeri keenam-enam mereka sebaik kehilangan salah seorang rakan karib dan diikuti pula dengan beberapa siri pembunuhan kejam di kawasan sekolah.

Melihatkan senarai pelakon utamanya agak membuatkan saya tergaru-garu seketika, masakan tidak, melainkan nama Linda Jasmay (Ira, bantu saya sebut nama gadis ini!) dan juga pendatang baru dari drama Awan Dania dan filem Antoo Fighter, Scha Alyahya (oh, saya suka dia!), semuanya agak asing bagi saya.

Agak mengejutkan nama pelakon-pelakon tersohor cuma memegang watak pembantu, misalnya Kazar (tukang kebun), Vanida Imran (ustazah?), Ramli Hassan (pakar psikiatri) dan Adlin Aman Ramlie (cikgu disiplin).

Sebahagian dari strategi pemasaran mungkin (atau sebagai mewarnai dan lebih tarikan filem).

Apakah yang sebenarnya berlaku? Siapakah yang membunuh mereka? Nantikan tayangan filem ‘Histeria’ di pawagam berhampiran anda. Mungkin anda adalah sasaran berikutnya...

Hahaha! Matilah tagline hujung tu buat saya senyum sendirian.

Baca ulasan lain filem Histeria di sini :

Budiey.com

p/s : Seram sejuk menonton trailer Histeria malam-malam. Kusss.. semangat!

Stabuxguy - Maaf kepada Encik Kodok kerana tak dapat join ke Majlis Tayangan Perdana "Los Dan Faun" petang tadi. Kata Ajami, "Very good! Kelakar bangett!". Rugi.. rugii...

No comments:

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...