Tuesday, July 15, 2008

BBQ, Hujung Minggu Di Perlis

Antara agenda utama saya ke Perlis minggu lalu ialah mengadakan BBQ bersama Sam dan Kak Noya.

Ikutkan, Mak Ngah dan Rina akan menyertai kami, tetapi di saat-saat akhir, Mak Ngah terpaksa pulang ke Alor Setar (ada urusan yang tak dapat dielakkan).

Kecewa juga. Tapi takpelah. Lain kali boleh buat lagi. Anyway, thank you Mak Ngah kerana membantu menyediakan masakan tengahari yang cung petang itu- my fav, kari terung. :)

Padang Besar.

Kata orang, kalau ke Perlis, tak sah jika tak ke Padang Besar. Dan tiap kali itulah, pantang pulang ke Perlis, saya dan MB akan ke Padang Besar. Tujuannya? Hah, tak lain tak bukan, beli pulut ayam. Rasanya dah pernah saya siarkan posting pasal pulut ayam ni sebelumnya. Memang sedap. Tapi kalau makan selalu muak juga. Sesekali boleh lah. Hehe.

Kami ke Padang Besar dengan kereta Kak Noya. Pertama kali saya naik Waja hitamnya. Tak shopping apa pun, saya lebih banyak snappy-snappy je kali ini. Macam-macam pose kami ambil. Dari pose ala-ala manja lite-lite Kak Noya hinggalah gaya Si Sam yang siap berlakon jadi pak cik kedai lagi- konon-konon jual beg Adidas gitu.

Petangnya, balik dari beli pulut ayam dan window shopping di Padang Besar, kami snappy-snappy lagi kat depan rumah Tok Su. Dah penat segala, barulah Sam bantu saya- kami mula memasang tempat memanggang BBQ (yang baru dibeli di Tesco masa kat Penang).

Mudah aje nak pasang benda alah tu, tambah pula menggunakan cordless screwdriver (yang juga dibeli di tempat yang sama). Cepat dan jimatkan masa.

8 Malam.

Kami mula BBQ. Kak Noya bantu saya hidupkan api sementara MB pula sibuk dok sediakan bahan-bahan mentah (makanan laut) untuk BBQ di dapur.

Ada udang, sotong, daging dan tomato.

"Wan, letak sabut kelapa ni hah, baru senang nak bakar api tuh!". Laung Tok Su dari rumah.

"Takpe Tok, dah ada fire starter ni hah! Kejap lagi api naiklah...". Degil. Nak jugak guna fire starter katanya.

Hampir tiga puluh minit, api masih juga belum naik. Saya hampir putus-asa. Lucu juga. Ini kali ketiga sebenarnya cubaan saya untuk menghidupkan api BBQ. Teringat pengalaman pertama dengan Abang Long di rumahnya di Kelana Jaya- itu okay le jugak sebab Abang Long pun ala-ala terer lite-lite. Kat rumah bapak di Morib lagi lah, berpeluh-peluh saya nak tunggu api menyala. Malu semua orang dah tunggu dan pandang semacam.

"Letak sabut, Kash. Nanti nyalalah api tu...", ujar Kak Noya mengulang arahan Tok Su. Saya terus ambil sabut kelapa, ah memang benar- sekejap sahaja api dah menyala. Hehehe. Itulah memang kata orang tua-tua ni kena ambil peduli. Jangan nak buat ikut kata sendiri aje.

Itu pengajaran. Tapi it's okay. Saya sekadar mencuba. Yelah, dah sah-sah kat paket tu dia tulis fire starter. Next time kalau nak buat BBQ, saya akan pastikan bawak sabut kelapa banyak-banyak. Hehehe...

Memang seronok BBQ malam tu. Walaupun cuma kami berlima, tapi momen tu yang penting. Pertama kali kami dapat berkumpul camni- borak-borak, tukar cerita.

Hujung minggu kali ini juga memberi saya peluang untuk lebih mengenali Kak Noya. Memang orangnya baik, sopan-santun- bak kata MB, cakap pun lemah-lembut. Saya kira dia amat-amat lah penyabar orangnya. Masakan Sam, sahabat saya kini menjadi teman rapatnya di UUM!

Lama juga kami dok lepak berlima malam tu. Sampai muka memasing dah ngantuk, Sam jadi tukang kemas pinggan. Rajin pula tetiba. Hahaha.

Masuk rumah, mandi dan siap-siap nak tidur. Tapi ada lah pulak "makhluk paling seksi" yang dah pasang DVD citer hantu lah kan (Indon). Sudahnya MB yang dok terketaq sorang-sorang. Yang lain? Dah berghazal, berinang semua... ZZzzz....

Esoknya, awal-awal lagi Kak Noya dan Sam balik ke Sintok. Ada kelas katanya. Kedah kan keje Ahad.

Hmm... terasa sedih pula tiba-tiba. Later, saya pula akan kembali ke Penang bersama dengan MB.


Saya tak punya ramai kawan-kawan sebenarnya di Penang. Kebanyakkan masa saya (selain dari di pejabat), baik tengok wayang, keluar membeli-belah, makan, jalan-jalan- banyak dihabiskan bersama MB. Susah-senang saya (walau ada masa kami bertegang urat juga), dia banyak membantu. Baik dari segi moral, belanja wayang kadang-kadang hehehe...

Cuma kebelakangan ini sahaja, setelah beberapa bulan di sini, saya betah melakukan semuanya sendiri- baik ke gym, jalan-jalan, beli-belah selain cuba-cuba untuk rapat dengan sepupu saya, Erin yang telah hampir lima tahun berkerja di sini (Penang). Masalahnya, saya agak kekok dengannya. Dan kami tidaklah serapat mana.

Sudahnya, mana-mana saya pergi, tetap mengajak MB. Dia seorang kakak dan teman yang baik.

Sedar tak sedar, dah hampir tujuh bulan saya di sini. Sesekali Sam datang temankan saya. Kadang ada juga dia bertanya, "Tak nak balik KL dah ke?". Saya diam. Cuba mencari jawapan yang paling sesuai.

Sesuatu yang mustahil saya kira. Punya kawan-kawan yang happening, party sana-sini, ke kelab tiap malam minggu, jalan-jalan dan tengok wayang di KLCC, semua itu memenatkan saya.

Tambah pula dengan suatu kejadian yang ingin saya benam dalam-dalam. Ada hati yang melukakan saya.

Jangan silap faham, si polan-si polan, saya hargai anda. Anda pernah menjadi teman saya susah dan senang. Ah, mungkin juga saya agak terlalu dewasa untuk bercakap soal berparti, sosial lagi.

Apa pun, Penang merupakan tapak peralihan saya sebenarnya. Saya berkira-kira untuk (kembali) ke Germany suatu hari nanti. Ah, angan-angan ya! Tidak juga. Agenda saya dirancang bermula pertengahan tahun depan. Hampir setiap malam saya rindukan Bremen. Terbayang naik keretapi dari Oldenburg, berbasikal keliling kota membeli pakaian Zara, ke kedai buku, aiskrim.

Moga-moga saya bisa kotakan.

Selamat menempuh hari anda ya!

Stabuxguy - Sepi itu indah, bukan?

3 comments:

sam zahri said...

hmm..comelkan yg baju hijau tuh.. hehe

Anonymous said...

motif amik tagline i ols..

btw. tataplah kan nak berZARA bagai lagi kan..

p/s ; Bak kata my KB kaki gossip.. I DUTA THE STORE sahaja..

Alhamdullillah..

xoxo
ai la ni

zackzara said...

Cantik sungguh ZARA store tu kan ;)

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...