Thursday, May 1, 2008

Lambaian Jerejak

pulau jerejak. dari jauh sering menggamit saya. tatkala nyaman menikmati vanilla frap di borders, queensbay mall ataupun tiap kali melintasi coastal road, hati selalu tertanya. "apa yang menarik di pulau jerejak agaknya?".

kepingin ingin menjejakkan kaki, saya mereka rancangan.
hari pekerja- cuti. meskipun bangun agak lambat hari ni, (setelah penat bersuka-ria di sri idaman dan karaoke di gurney plaza malam tadi) saya masih bersemangat- tak sabar mahu jalan-jalan di pulau jerejak. dalam hati was-was juga. macam-macam versi yang saya dengar dan baca tentang sejarah dan cerita pulau rekreasi ini.

tak mahal sebenarnya untuk ke sini. jika hari biasa, anda hanya perlu membayar tambang sebanyak
RM12 seorang (bagi dewasa) sementara kanak-kanak pula sebanyak RM6. manakalan bagi hujung minggu pula, sebanyak RM30 dikenakan bagi dewasa dan RM18 bagi kanak-kanak. menariknya, tambang ini adalah termasuk harga bagi set buffet tengahari di restoran santapan di pulau jerejak. berbaloi saya kira.

"dah sedia?". tanya
kak sam. saya angguk penuh ceria. kat penang ni hanya dia yang saya ada, dialah kakak, dialah semua- satu-satunya "kawan" dan "teman" yang paling rapat dengan saya. nasib baik juga dia sudi menemani saya.

sepatutnya kami ke
langkawi minggu ini, menghadiri wedding salah seorang rakan di sana, namun disebabkan beberapa faktor (yang tak dapat dielakkan), saya terpaksa membatalkan trip. ralat juga tidak dapat bertemu AM di sana.

"dah sampai langkawi?". saya menelefon
AM.

"dah. tiba flight pagi tadi. best sini. tengah tolong-tolong
setting table ni hah!". waahh.. happy je bunyi. takpe, takde rezeki. next time boleh pergi.

"jerejak pun pulau juga. boleh naik bot juga apa." kak sam melawak. cuba membuat saya
happy. saya geli-hati. ye tak ye juga.

risau mendapatkan bot? pihak jerejak resort & spa ada menyediakan perkhidmatan kerap bermula dari jam
7.30 pagi setiap hari sehingga jam 11.30 malam manakala bagi hujung minggu, perkhidmatan bot dilanjutkan sehingga ke jam 1.30 pagi.

kami tiba di jeti pulau jerejak hampir jam tiga petang. dekat je sebenarnya. tak sampai lima belas minit kalau naik dari jeti di pulau pinang. memang saya teruja sebaik menjejakkan kaki. tak putus dengan fon kamera di tangan. kak sam hanya senyum. kadang-kadang dia juga kena jadi jurugambar saya. maklumlah kami hanya berdua. *merasa jadi tukang tangkap gambar katanya.

memang suasana dan perasaan di sini agak berbeza berbanding dengan di pulau pinang. tenang dan relaks. sesuai bagi mereka yang ingin hilangkan stress kerja ataupun sekadar datang bersantai di hujung minggu.

sebaik memasuki ke lobi jerejak resort & spa, anda disambut dengan bunyi-bunyian dan lagu
bali. kak sam saya dah mula feeling-feeling kat bali.

apa yang menarik perhatian saya, terdapat beberapa buah kereta kancil di sini yang telah diubah suai, sesuai untuk kegunaan pengangkutan barangan dan beg di pulau ini.

comel dan cute bukan?

memang tak rugi bersantai di sini. terasa seperti berada di sebuah tempat yang asing dan tersendiri. kadang terfikir juga, anda berada di sebuah pulau peranginan, tapi di depan anda adalah sebuah lagi "pulau peranginan" lain. bezanya, jerejak umpama dara yang masih terpinggir dari pembangunan. tiada
KOMTAR di sini. hanya denai-denai yang dibuat khas bagi laluan basikal dan peminat trekking.

so apa tunggu lagi? pada yang berkira-kira ke pulau pinang nanti, pastikan anda menjengah ke mari ya!

stabuxguy

3 comments:

Irwan said...

Nice place eh? Boleh la ada masa i pun nak kesana..

stabuxguy said...

sure. kalau sempat we can drop by next wk. tak jauh pun dr island. :)

leh feeeling2 romantik gitu katanya.

IMU

K.

Cik Remyza said...

best nyer....

nak pi sana lah....

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...