Wednesday, April 18, 2007

Melepas Dan Terlepas


hahaha sesuatu je kan tajuk posting kali ni. ermm... it's not apa-apa. melepas dalam konteks saya, kita melepas dalam mendapatkan sesuatu atau seseorang. lebih kurang juga la dengan maksud terlepas. we miss something (or someone) which that yang memang kita suka or nak, cuma mungkin malu, segan, malas nak bagitau (merasa!).

seorang sahabat dr australia menceritakan pada saya perihal dia terlepas seseorang yang (disukainya) kepada seorang lagi seseorang yang pernah meminatinya (tapi tak dilayan).

anda faham?

joshua (bukan nama sebenar) terlalu sukakan that guy namun nasib tidak menyebelahinya, lelaki yang diminatinya jatuh ke tangan orang lain gara-gara dia lambat meluahkan perasaannya. apa yang lebih mengecewakannya, lelaki yang disukainya itu kini berpasangan pula dengan another guy yang pernah meminatinya (namun ditolaknya) suatu ketika dulu. pelik tapi benar. itulah yang berlaku.

dan kini joshua cuba untuk melawan perasaannya sendiri disebabkan kedua-duanya adalah merupakan teman rapatnya sendiri!

susah bukan?

inilah maksud saya. melepas dan terlepas.

saya juga pernah melepaskan seseorang dalam hidup saya. bukan kehendak saya sepenuhnya, namun bak kata fransisca peter, kerana terpaksa. demi kebaikan, ya saya terpaksa. ada sesuatu yang lebih penting dari hanya mengejar cinta (yang bodoh). *geram*

terlepas?

umm. ya, juga pernah. beberapa kali. dek kerana malu nak mengaku atau mungkin segan nak bagitau, "A... aku cintakan kamu....".

atau... "A... mahukah kamu menjadi kekasihku?".

hahaha! kedua-duanya saya tak sanggup!

lalu, saya lebih rela membiarkan 'cinta' saya itu terlepas. begitu sahaja!

"takpe, kalau jodoh tak ke mana. esok, lusa jumpa juga."

begitulah saya pujuk diri sendiri.

namun, ada ke jumpa lagi lepas tu?

nope, tiada.

lalu saya hampa. ya, jodoh itu sukar diduga bukan?

kadang terasa seperti karakter susan pula. sebijik!

anda peminat desperate housewives?

ya, susan. kisah ibu tunggal (yang cun) yang sentiasa terlepas dalam mendapatkan cinta hatinya. susan seorang yang lucu, kepoh dan sedikit kalut. saya suka itu.

ah, cinta datang dalam pergi. saya cuba kaitkan dalam kehidupan sendiri. saya percaya, cinta (tak kira pada siapa, apa) kan hadir sendiri juga nanti.

dude... esok-esok bila you dah kerja bagus-bagus, kat ofis tu, gua percaya, you akan jumpa si polan, si polan... usahkan A... B, C... beratur nak tackle you...".

hahaha! benarkah?

"akak sentiasa mendoakan...".

berkali-kali 'kakak saya yang seorang itu' meluahkan 'suara hatinya'. bukan tak cuba nak berubah, kak tapi sukar. jalan saya dah terlalu jauh. sukar untuk saya toleh lagi. moga (dengan doa akak itu) saya akan jumpa jalan yang lurus di depan sana (mudah-mudahan!).

tak ramai (malah hampir tiada!) yang bisa menerima orang-orang seperti saya. saya bertuah bertemu insan seperti akak. jika awal-awal dulu akak hadir dalam hidup saya, barangkali perjalanan saya tidak sejauh dan sesusah ini. kaum yang lurus- tak ramai yang dapat menerima. saya kian betah dengan mereka-mereka yang senasib. kami bisa berkongsi- tentang apa sahaja. sesuatu yang tidak bisa dilakukan oleh mereka yang biasa. cemuh, caci, maki- ah, kak. itu normal. alah bisa tegal biasa kata orang putih. :)

sesungguhnya mereka tak bisa (dan tak mungkin) kan mengerti...

okay, then fokus sahaja pada study. tak lama. yup, tinggal beberapa bulan je lagi saya akan mula 'tutup buku'. tak sabar nak fokus betul-betul pada dunia grafik. kerja, kerja dan kerja. kumpul duit dan pergi new zealand (uh, sempat ke- akak balik julai kan?).

takpe, tak sempat ke negara kiwi, kita jalan-jalan sahaja di bali. best juga kan. ulang balik our momen sepanjang minggu pertama januari di sana. ajak AM, kak bai sekali...

stabuxguy - terbayang petang saya menikmati sunset di tangga discovery. dan mega, bonny, jackie, wija... uh, tiba-tiba saya rindu semuanya! indah sekali!

5 comments:

Anonymous said...

sabarla Mr. K.. sooner u'll find one, org bratur nak tekel u.. Haha.. (mcm ulang ayat u je?) =p nyways, I suke Bree!

stabuxguy said...

bree ya? i ttp susan!! haks........ btway thx affa for yr comment.....

stabux

samantha said...

"To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to" (Khalil Gibran)

Hence, look not at what you have lost and might-have-been but what you wanna be and aspire to be - person, professional, life....

And I'll be there for you - N.Zealand, Bali, Malaya, anywhere-everywhere -anytime-everytime - spiritually, physically, emotionally....God willing....You need not walk alone when you have hands to hold and home to go back to.....OK? Lurrvve you much broth...

Hatta Dolmat said...

hurmmm.... hidup adalah tentang sebuah pilihan....

kadang2 perasaan tak boleh dipaksa... kadang kadang..prasaan tersalah mentafsir...

kadang2 fikiran salah menduga...

kadang kadang...jiwa pula meronta tersisih...

kadang-kadang... perasaan kuat bergelora... kadang-kadang mimpi indah menipu takdir..

kadang-kadang langit cerah bercahaya... kadang2 malam gelap meintih- rintih..

kadang2... ribut badai melanda jiwa... kadang2 bayu halus menyapa pipi...

kadang..kadang...mimpi syurga indah didepan mata.... kadang kadang neraka kecewa kejam menghiris..

inilah hidup.....inlah dugaan..inilah warna-warna gelap yang tertitik dalam hidup...biarkan ia jernih kembali... hidup mu pasti gemilang kembali...

smile!!

ZEYN, THE PERPETUAL STRANGER said...

Kash,

jodoh pertemuan ajal maut di tangan Tuhan. He knows what is best for each and every one of us. pasal 'perubahan' tu...let Him take care of that as well. tak guna memaksa diri walhal hati nurani tuan punya badan tak sepenuhnya ikhlas, bukan?

have a great weekend.

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...