Tuesday, April 17, 2007

Cinta Tak Berbalas


anda pernah jatuh cinta? atau menolak cinta seseorang? cinta tak berbalas. atau boleh dikatakan juga NO RESPON.

saya pasti setiap orang pernah mengalaminya. secara sedar atau tidak, popular atau tidak seseorang itu, beliau pasti pernah ditolak atau menolak seseorang dalam hidupnya.

saya? rasanya saya pernah mengalaminya kedua-duanya. samada ditolak, menolak dan lebih teruk lagi tak dilayan langsung. risiko bukan?

menjadi popular bukan bermakna anda bebas dari risiko ketiga-tiganya.

semalam saya ke GSC. tonton wayang lah apa lagi. mulanya saya tidak berniat untuk keluar, stress seharian di meja komputer, menyapkan kerja-kerja terbengkalai, juga penat dan geram memikirkan soal si dia, tak cukup dengan telefon, sms. bersilih ganti. tak dapat jumpa, dengar suara pun jadilah.

ayat 1

"jumpa esok ya sayang. i datang amik you kat rumah. sorry i betul-betul tak sihat hari ni...".

ayat 2

"you bosan ke? alah, ciannya. jom la keluar. i bawak you tengok wayang nak? i belanja...".

yes, kerana geram saya menurut sahaja pelawaan si ayat 2 itu gara-gara ditolak oleh ayat 1. siapa ayat 1? oh, hanya kawan. ya, belum ada apa-apa. dari tiada apa-apa tu la buat saya bertambah geram. bagaimana untuk saling lebih mengenali jika ada pelbagai masalah yang terjadi. maaf, saya bercakap secara general. umum ya.

tak faham juga. kalau tak soal keluarga, ada yang gila kerja. mungkin saya tidak faham stress di pejabat, namun jika anda benar-benar ambil berat tentang seseorang, nah, kirim sahaja sms. itu sudah memadai. sudah bisa membuatkan si jantung hati anda senyum senang hati.

berbalik kepada ayat 2, kami ke GSC. kadang-kadang, saya sendiri sukar memahami diri sendiri. dah tahu saya tak suka si polan si polan, tapi terima juga. pantang diajak keluar. it's like a you memberi harapan la konon-konon. bila orang dah mula suka betul-betul, hah masa tu baru la mula nak gelabah.

"eh, sorry ya.. i thought kita ni cuma kawan-kawan je...".

tak ke frust si kawan tu? dalam diam menaruh hati. ingatkan dah keluar sama, makan-makan ada la respon. hah, salah siapa?

kasihan juga melihat dia berlalu dengan harapan yang tidak kesampaian. kejamnya saya!

soalnya, jika cinta sekalipun, atau jika anda sukakakan seseorang (berdasarkan dating pertama anda dengannya), perlukah anda mengharapkan sesuatu yang luarbiasa itu terjadi? bagaimana jika si polan, si polan menolak (kemahuan) anda? adakah bermaksud dia juga menolak cinta anda?

cinta tidak diukur berdasar sesuatu itu sahaja. terpulang pada individu. kadang ada yang menjadikan 'malam pertama' sebagai suatu test atau ujian untuk langkah seterusnya (dalam perhubungan). tapi tidak saya!

saya lebih suka berangan dan melayan perasaan dahulu. cinta untuk dinikmati sebegitu (adakalanya lebih berkesan), bukannya dengan hubungan fizikal semata-mata. lebih adil. anda kenal pasangan anda dahulu, siapa dia, dari mana, uji jika benar-benar dia sukakan anda.

bagaimana pula dengan hubungan yang bagus, tapi bijak disembunyikan oleh pasangan anda? maksud saya, curang. yes, kekasih atau pasangan anda curang. uh-oh topik yang menarik. nampaknya saya kena buka gelanggang kedua. okay, sebagai permulaan (mungkin berkaitan) anda bahagia dengannya, namun anda tidak tahu atau mungkin anda tahu, tapi anda sudi dan masih rela memafkan semua kesalahan-kesalahannya? takut kehilangan mungkin. atau cinta. ya, cinta itukan buta. bisa melakukan apa sahaja.

"asal you tak tinggalkan i, buatlah apa sahaja. i rela...".

wah, sampai macam tu ya... ada ke?

ya, saya patut buka topik kedua. itu cerita lain.

berbalik kepada cinta tak berbalas, seterusnya apa yang kebiasaannya harus dilakukan?

adakah terus mengharapkan si ayat 1 tadi, dengan harapan, ah semoga masih ada hari-hari yang cerah dalam perhubungan, atau mungkin juga menerima sahaja si polan ayat 2 tadi biarpun si dia bukanlah pilihan anda?

susah bukan?

saya teguk kopi seketika.

stabux

5 comments:

Anonymous said...

hey there.. great to komen ur page agi skali.. I ingat nak link ur page tp takut ur personal violated, takpe la eyh? urm, what a dilemma! =p.. T mcm susah nak pecaye, smbdy yg obviously ade rupe mcm u, di rejek? haha

stabuxguy said...

nak link kan i? bleh tapi jgn guna nama kash la.... stabux je..... bleh? tq..........

K.

samantha said...

Cinta tak berbalas? ha ha ha ..banyak lagi benda lain dalam donia ni boleh buat..

Apa kata pi pos VCD yang mungkin tiba selepas penerima tiba Malaya, pas tu pi pikiaq semula pasai cinta tak berbalas..ha ha ha....ishkkkk..............

Selamat pikiaq sambil garu2 kepala and baring2 dengan hati yang patah2 and tanya diri sendiri "why" "why" 'why' pas tu sendiri jawab.....pas tu pikiaq, kelakar tak?

ohh tidakkkk...kejamnya akak ku..ha ha ha

Lelax la blader....
mari kita bersukaria :)

Vernon Kedit said...

Hi :-)

stabuxguy said...

hello vern..... wahhh.... masuk jugak u akhirnyaaa.... dush dushhh... malunyer......... miss ya anyway, MM.......

regards,
stabux

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...