Thursday, April 12, 2007

Selamat Datang, Aisy Thaqifah!


jika bulan lalu saya menyambut kedatangan yasmin soraya, april menambah lagi definisi 'dude, you makin tua lah!' dalam hidup saya. apa taknya, kak ngah saya baru sahaja melahirkan aisy thaqifah, sama seperti yasmin, ini merupakan baby pertama kak ngah saya.

saya yg baru berpeluang menatap wajah si aisy petang semalam terus jadi tak sabar nak masukkan gambar2 eksklusif (yg sempat di snap oleh abang taqriz, papanya di wad bayi).

sebut pasal abang taqriz, kasihan dia. serba-salah dia mengadu kepada saya. antara tanggungjawab kepada pasukan (beliau adalah salah seorang pemain hoki mewakili negara) ke singapura, dan isteri yg baru sahaja bersalin.

"akak kamu suruh abang pegi, tapi abang berat hati....". saya pandang abang taqriz. nampak kegelisahan dalam wajahnya.

"takpe la bang. kak ngah dah restu tu. make sure abang buat yang terbaik. alang-alang dah pergi nih, jangan hampakan pasukan...", nasihat saya. kebetulan pula tarikh perlawanan ke singapura kena dengan waktu isterinya bersalin.

dengan berat hati, saya hantar juga abang taqriz ke sentral. dari sana, saya balik ke desa petaling, kira-kira nak tidur di rumah AM aje, tapi alamak... (cam biasa la...) tertinggal (lupa sebenarnya!) bawa kunci la pulak.

teringat yang AM dah sms tadi, balik lambat. ada event katanya. duh, gi mana nih ya...

saya terus capai kunci kereta, hidupkan enjin dan saya pandu ke taman desa. nasib baik masih awal, saya menelefon seorang teman di sana dan kami lepak minum-minum seketika.

"larat ke you drive nih? lepak my place aje la...".

"no, it's ok. ingat nak balik sentul aja. nak kena siapkan kerja." dalih saya.

sebetulnya saya harus berkejar ke cheras awal pagi esoknya. jumpa my aunty - ambil kunci (on the way nak gi ofis), hantar my cousin yg baru dapat keje (she's still new in KL) plus, masih banyak kerja-kerja sendiri yang harus saya selesaikan di rumah.

"mate! balik lekas. i dah boleh bukak pintu your room. pakai master...". saya menatap handphone. sms dari teman serumah buat saya menarik afas lega. dah la kunci rumah AM lupa nak bawak, kunci sendiri pula tertinggal dalam kereta my aunty. dah le beliau tinggal di semenyih sana nuh. ikut hati nak aje saya drive memalam ni ke sana tapi, ah.. takpe. esok-esok aje la.

"sure, you okay?".

ya, saya angguk...

dari taman desa, saya drive ke sentul. tak sempat nak sms dan bagitau AM saya tak jadi balik ke desa petaling. risau dia. ah, mata dah kuyu dan lesu, sampai aje rumah terus ZZzzz....

awal pagi tadi, saya dikejutkan dengan bunyi lagu-lagu hindustan. pelik juga. takkan ada function kat dewan serbaguna bawah sana pepagi buta nih (well, sentul- tau tau je la kan area sini kapasiti siapa yg duduk kan?). saya lihat jam. 4.45 pagi. masih awal. duh, buang tebiat ke apa housemate saya - awal-awal pagi camnih layan hindustan.

"dude, kot ye pun teringatkan orang singapura, takkan sampai layan hindustan pepagi lagi kutt....".

"wesh, siott hang... aku tak leh tidoq la.... hahaha!".

memang lawak la mamat sorang nih. saya gelak-gelak je la sendiri. capai towel dan mandi. eh, buang tebiat juga mandi awal-awal pagi nih. ah, takpe la... bleh sambung wat keje pas tu terus pi cheras jam 6 nanti. kang tak sempat plak jumpa my aunty.

"terima kasih... susah-susah ja hantar food. kamu dah makan?". saya lihat wajah kak ngah lega melihat saya datang.

"er, blom ngah. takpe la jap lagi saya tapau je. eh, wan ngan achik mana?", soal saya merujuk kepada ibu dan mertua kak ngah.

"oh, mereka ke surau tadi. kejap lagi balik lah." saya angguk. puas borak-borak, saya minta diri. kasihan juga tinggalkan kak ngah sorang-sorang.

"takpe, kejap lagi wan ngan achik kamu datang. baliklah. nanti jumpa je petang ya. bebaik drive!".

saya minta diri. sambil garu kepala, saya teringat beberapa projek yang tertangguh sejak beberapa hari ni. memang saya sibuk. terkejar ke sana, ke mari. petang ni aje punya satu appointment dengan klien baru di sentral. minta dibuatkan satu ruangan iklan di suratkhabar katanya. saya menelefon ajami.

"bro, jadi?".

"yup, set. borzack kata jam 4 di sentral. jumpa di sana aje lah!".

"ok."

bertambah-tambah lah lagi kerja nampaknya!

stabux

1 comment:

flutterby said...

Adorable. Unique name. I wonder how you pronounce the first.

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...