Sunday, April 22, 2007

Dedebu... Cinta?


Di wajah curiga
Dan nada resah
Dirasa berbeza
Terima segala
Jika terlafaz kata
Saat kita bersua
Dalam berbicara

Mendung berlabuh
Dan terbuka di hati sayu
Bertabur dan berlalu
Oh.. debu-debu nan pilu
Pergilah bersama rinduku
Tinggalah cintaku
Yang luka semula...

seakan kena dengan mood saya sepanjang minggu ini, saya selitkan kembali sebahagian dari lirik dedebu cinta nyanyian misha omar.

sebuah lagu yang puitis dan agak mendalam maknanya.

dedebu cinta telah bersama saya hampir dua tahun, saya putar, putar dan putar lagi (tanpa jemu). ia menjadi kekuatan sebenarnya. seringkali saya terlupa, dan dedebu cinta kembali mengingatkan saya, "dude, wake up!".

biarpun liriknya hanya berkisar tentang cinta, detik bahagia (walau seketika) dan perasaan yang kecewa, namun itulah, seakan mendengar A New Day Has Come (celine dion), juga favourite track saya - dedebu membawa saya mengimbau kembali bukan sahaja tentang kisah-kisah cinta (yang dulu-kala!), namun jauh ke pelosok pantai timur sana, ke kampung halaman, ibu dan ayah, kisah-kisah zaman sekolah - wah, jauh sekali imaginasi saya nampaknya. ya, itulah kekuatan sesebuah lagu. ralit kita mendengar, asyik kita dibawa merentas ke masa-masa (dan detik indah!) dalam kehidupan.

belajarlah untuk melupakan. biarpun payah, ya bukan senang. jangan meletakkan harapan, kelak diri sendiri yang tersungkur. harapan itu (indah?).

konsep saya mudah. saya sukakan sesuatu yang simple dan tidak terlalu complicated. sama juga dalam hubungan, jika terlalu susah (untuk menggapai) biarpun di depan mata, lebih baik tinggalkan sahaja. take it or leave it. ikut hati.

ingat tentang melepas dan terlepas? ya, samalah.

teringat filem balada yang disiarkan astro ria, lakonan ogy dan m.nasir. kata ogy, "lepaskan... jika cinta itu milikmu, pasti dia akan datang juga kepadamu suatu hari nanti, jika tidak anggap sahaja cinta itu tidak pernah wujud dari awal."

dan saya harus cuba untuk melepaskan.

stabux

3 comments:

Xis said...

Stabuxguy
well written.. keep it up. dedebu and a new day has come are of my fav as well... take care.

stabuxguy said...

xis,

dedebu cinta+a new day has come=forever!

(",)

stabuxguy

Anonymous said...

hurm, susah kan melepaskan? bile da ade nak simpan.. tp nak melepaskan? humphh

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...