Monday, March 30, 2009

Edisi Wajah Baru : Earth Hour, Demam AF7, Outing Bersama Shasha Dan Suzana

Jangan panik atau terkejut. Ops! Anda sedang melayari ke alamat blog yang betul. Ya, setelah hampir dua tahun, Darimejastabux kini berwajah baru. Tak suka? Atau ada yang tergaru-garu kepala?

Kekal dengan deretan info dan senarai link-link yang sama, hanya permukaan laman yang bertukar. Kenapa? Terkena tiupan angin baru. Perubahan. Dah tiba masa barangkali.

Sesuai dengan tema Earth Hour malam Sabtu lalu, juga demam terkini Akademi Fantasia musim ketujuh, saya persembahkan buat anda, Darimejastabux versi 2 (jasa baik- sila tinggalkan vote dan komen anda di poll sebelah kanan ya- terima kasih!).

Sebut pasal Earth Hour, ada teman yang memberitahu tentangnya beberapa minggu lalu. Fikir saya (waktu itu), ianya adalah sebuah kempen penjimatan elektrik. Nyata sangkaan saya tersasar. Ia merupakan salah satu kempen menentang Kesan Pemanasan Dunia yang dianjurkan pertama kali oleh WWF di Sydney, Austalia bermula dua tahun lalu.

Apa saya buat malam Sabtu lalu?

Tiada perancangan sebenarnya. Seakan malas mahu ke mana-mana, saya mengajak Wardy datang untuk potluck di rumah aja. Kebetulan AM pun keluar. Ada party harijadi katanya.

Sementara menunggu mereka tiba, saya nyalakan beberapa batang lilin di dalam rumah (sebelum memadamkan suis elektrik utama). Gelap-gelita dan sunyi-sepi pula tiba-tiba. Untuk 'ambil angin', saya ke balkoni. Sempat juga menjenguk ke luar, eh dah hampir ke jam sembilan, kenapa takde sorang pun yang padamkan lampu?

Tak lama kemudian, Wardy muncul bersama Elly dan Khalil dengan membawa pizza.

"You tutup semua suis dan dok dalam gelap sampai panas-panas ni kenapa? Orang cuma tutup lampu aje lah!," masing-masing ketawakan saya. Duh, ye ke? Mati la silap info.

Hampir ke sembilan setengah, yeay dah boleh bukak lampu. Saya pantas capai remote dan menekan butang Astro.

"Menuju Puncak la apalagi... fuhhh... sib baik si Aril punya performance belum terlepas...".

Itu cerita malam Sabtu lalu. Terima kasih buat Wardy, Elly dan Khalil yang sudi bersama-sama saya malam minggu lalu ya.

Semalam saya keluar dengan Suzana dan Shasha.

Lama saya tak jumpa keduanya. Biarpun kerja satu bangunan, masing-masing sibuk dan terkekang dengan waktu berkerja.

Awal-awal saya dah bagitau Suzana untuk mengajaknya ke KL Design Week. Sebaik menghantar Irwan ke tempat kerja, saya ke KLCC. Awal lagi ni, baik ke gym dulu.

"Su, jam sebelas setengah ya. Jumpa hang di lobi Petronas bawah!".

"Okay cun. Leh aku siapkan kerja dulu kat atas ni...".

Habis gym, saya jumpa Suzana di lobi seperti yang dijanji. Kami ke Dewan Convention yang terletak bersebelahan KLCC.

"Maaf ya encik, kat sini cuma untuk conference. Kalau nak tengok pameran kena ke CapSquare atau di KL Tower." Terang sorang pegawai bertugas. Saya pandang Suzana. Duh, ni kes silap info lagi la nih. Pepenat jalan dari KLCC tadi.

"Takpe, kita lepak minum dulu. Makan lite-lite sebelum Sasha datang." Tukas saya sambil mengajak Suzana berhenti di cafe di tingkat bawah.

Sempat kami berbual dan bertukar-tukar cerita. Rasanya inilah kali pertama setelah beberapa minggu saya di sini, kami berkesempatan keluar berdua. Rindu pula waktu di Penang tiba-tiba.

"Eh, jom tengok wayang nak?".

"Citer apa?".

"Confessions of a Shopaholic." Teringat yang buku novel dibeli belum dibaca habis-habis.

"Hmm.. tak minat la. Hang pi aja tengok ngan Shasha," ujar Suzana sambil menyeringai. Duh, lupa pula si Suzana ni bukan kaki wayang.

Hampir ke satu setengah tengahari, Shasha sms.

"Dah tiba KLCC. You guys kat mana?".

Saya arah dia tunggu di Topshop. Tak sampai sepuluh minit, saya bertemu Shasha. Fuh, dah berubah dia sekarang. Makin langsing. Dari jauh dia menggamit saya. Berseri-seri. Kalah bakal pengantin baru Jez dan Zalina. Haha- tetiba.

"Sorry lambat sikit. Kami dari Dewan Convention tadi. Lama tunggu?".

"Taklah. Baru aja. Mana Suzana?".

Saya bawa Shasha berjumpa Suzana yang sedang ralit melihat pameran di kaunter F1.

Kami ke tingkat 2 foodcourt untuk makan tengahari. Dari pagi teringat nak singgah di Laksa Shack. Paling saya gemar di sini sudah tentulah la laksam Kelantan. Tapi uuh- sayang rasanya dah tak sama macam dulu-dulu. Sedikit cair kuahnya dan hmm... agak masam.

Dari makan tengahari, cepat-cepat saya ajak Shasha ke tingkat 3 untuk membeli tiket wayang.

"Korang beli tiket, nanti cari aku kat Kinokuniya atas ya." Suzana berlalu meninggalkan saya dan Shasa.

Sedang beratur, si Acai pula sms.

"I, Syai dan lagi dua orang kawan ke Pavillion tengok wayang. Nak join?". Saya beritahu Shasha. Hmm... ramai-ramai tengok wayang best jugak ni. Terus saya ajak mereka ke KLCC.

"Kami tengah beratur nak beli tiket wayang. Tengok kat sini aje."

"Ok, tambah lagi empat. Jumpa you all kat KLCC."

Saya kerling jam. Baru jam tiga petang. Ada lagi satu jam lebih. Pergi Kinokuniya atas dulu lah. Saya jumpa Suzana sekali lagi kat atas. Tak sampai lima belas minit, Acai dan kawan-kawan tiba.

"Lama tak jumpa. Eh, Kash you dah makin tembam lah!". Usik Acai. Masing-masing ketawa. Saya juga ketawa. Hahaha- joke yang saya dengar hari-hari. Alah bisa tegal biasa.

"Kami nak turun minum. You nak join?".

"Takpe, you guys turun dulu. I lepak tengok buku jap. Nanti I turun." Saya berkira-kira untuk menemani Suzana seketika.

"Cari buku apa? Oh, nice. Mahu beli? Wow- mahal juga!".

"Penting, aku minat. Sekarang kena buat perubahan. Banyak perancangan!". Ok, ok saya angguk. Kami ke kaunter untuk membayar.

"Ok la. Aku naik dulu nak habiskan kerja. Selamat join kawan-kawan dan tengok wayang!".

Saya pandang wajah Suzana yang kian menghilang di celah-celah deretan rak buku. Terfikir, apakah saya juga begitu sebaik menjadinya nanti? Hilang masa untuk bersuka-suka, tengok wayang, keluar sama teman-teman. Hmmm.

"Kami kat Starbucks bawah. Jumpa you kat sini k." Saya terima lagi sms dari Acai.

"Ok, jap lagi i sampai."

Lama juga tak jumpa Syai. Kalau Acai, ah saya baru aja jumpanya minggu lalu sewaktu di Pavillion makan malam. Cuma lagi dua temannya saya tidak kenal. Selain masih bergelar pelajar, tak banyak yang saya tahu tentang keduanya.

Confessions of a Shopaholic

Saya memberikan 4.5 bintang untuk filem ini.

Mempunyai sedikit elemen campuran antara Sex And The City dan Devil Wears Prada (mungkin disebabkan suasana Kota New York yang dijadikan latar utama cerita), keseronokkan dan senyuman sepanjang cerita, sebuah filem yang pasti menuntut saya untuk menontonnya bagi kali kedua.

"Saya pasti habiskan membawa novelnya malam ini juga!", getus saya teruja kepada Shasha sebaik keluar dari panggung.

Dari KLCC, saya ajak Shasha ke Pavillion pula untuk makan malam bersama Irwan. Duh, sedar tak sedar, sepanjang hari saya keluar nampaknya.

Kami memandu berasingan kereta.

"I nak balik terus nanti. Senang." Saya angguk setuju.

Shasha tiba dulu, memang saya pemandu yang 'hati-hati'- kami ke Tenpayaki (mana lagi... hihihi) yang terletak di Food Republic di tingkat bawah. Kalau minggu lalu saya bawa Acai, hah minggu ini giliran Shasa pula. Mungkin lepas ni kena tunggu nak ajak Aritha, Ikzal ke... or Jez Zalina pula...

Hari yang agak memenatkan, namun seronok. Berkali-kali saya katakan pada diri sendiri, maybe Kuala Lumpur is all about survivor, cara bagaimana manusia terpaksa melalui stress untuk hidup- kawan-kawan, kejar sana-sini but at the end, kita happy. Tambah gembira sebab ada si polan-si polan dan orang yang membahagiakan di sisi.

Di tempat lain, mungkin sebuah kehidupan yang aman, tenang, tidak menuntut kita untuk membayar tol dan mana-mana tiket parking, namun kesudahannya, sebaik saya menguak pintu bilik di apartment, masih juga terasa sepi dan sendiri.

Setahun saya bertanya,"adakah ini yang saya cari?".

Namun setahun itulah lah juga masa yang saya ada untuk memperbaiki diri. Jujurnya, saya tidak suka memilih. Tapi saya tahu, kehidupan ini panjang dan perlukan pengisian.

Saya harap, tiada hati yang akan terkorban. Laluilah, hidup ini indah bukan?

Stabuxguy

3 comments:

wénkt said...

oh
kt KL ke
saya kt wad husm
hahaha

sakit maa

farish izaryl @izreez said...

cntek blog + cntek umah n segala nye new from u ni hehe

D'Rimba said...

INDAHNYA RUMAH RASA MACAM NAK PERGI LEPAKJE HEHEHEE..........

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...