Saturday, March 21, 2009

Demam Si RD & Musim Cuti Saya

"RD demam- tak leh gerak!". Dah berapa kali saya cuba hidupkan enjinnya. Alamak baru je balik dari Perhentian RD dah buat hal. Kasihan pula tengok si RD kali ni. Dari Penang saya bawa dia turun jauh ke Kuala Lumpur. Takkan home-sick plak kot kan.

Awal-awalnya tu ingatkan nak jual je si RD ni, tapi cam tak sampai hati plak. Hari terakhir di Penang, saya bawa RD ronda-ronda keliling kawasan Queensbay dan Bayan Baru. Ada satu perasaan sayu kat situ. Ibarat mencabut kuntum bunga, saya berkira-kira sendiri. Dah banyak jasa RD, ulang-alik sana-sini, saya bulat untuk memiliki RD. Kalaulah RD manusia, pasti dia gembira dengan keputusan saya.

"Boleh juga bawah jalan-jalan ke bandar nanti...", ujar saya pada diri sendiri.

Lalu RD saya hantar bersama barang-barang lain (katil, almari, tilam) dengan lori.

Terima kasih buat MB yang banyak menolong. Bebaik ya RD, jumpa di KL nanti...

Hampir beberapa minggu RD bersama saya di sini, tiba-tiba dia jatuh sakit lak. Kurang tenaga (sama cam tuannya), saya bawa RD ke kedai motor berhampiran.

"Bisa baiki ya tauke? Apa rosak?".

"Aiyaa enjin tarak boleh start itu bateri kena kasi tukar la...". Ooo... saya angguk sebaik tauke memberitahu.

"Ok, tapi servis sekali la tauke. Sudah lebih dua ribu ooo...". Teringat yang sejak beli awal tahun lalu baru sekali saya menghantar RD ke pusat servis. Masuk April ni genap setahun umur RD.

"Kena tukar minyak hitam sekali, tengok, sudah manyak hitam woo...", tauke menunjukkan saya minyak yang keluar dari tangki bawah.

"Eh, minyak hitam mestilah hitam tauke, takkan kaler dia putih pulak."

Agak-agak anda macam mana rupa tauke tu bila saya berkata demikian?

Sementara menunggukan RD dibaiki dan servis, saya ke PJ untuk makan tengahari (makan pagi sebenarnya, saya belum sarapan lagi).

"Kash cuba tengok di Seksyen 14, ada ternampak iklan cari designer hari tu...", teringat yang ada teman memberitahu beberapa hari lalu.

Saya masuk ke Papa Rich Cafe. Kali kedua sebenarnya makan di sini. Mencuba buat pertama kali di cawangan di Bandar Permaisuri, sedikit mahal namun berbaloi. Lebih variasi berbanding Oldtown. Paling saya suka "Milo 'O' Dinasour"-nya (mesti cuba!).

Habis makan dan pusing-pusing kawasan sekitar, sedikit hampa (kerana gagal menjejak iklan kerja)- "Sudah habis barangkali," sms teman saya sebaik diberitahu.

Kembali ke kedai motor, "Macam mana RD? Sudah ok?". Saya test pusing-pusing kawasan blok kedai Salak Selatan.

"Ok la... dah smooth sikit bawak...". Bayar duit kat tauke- upah servis dan tukar bateri (melayang RM200) dan terus balik.

"Pas ni jangan wat hal lagi tau... not until ceq dah dapat kerja." Saya belai RD.

Plan-plan juga cari rumah. Dah ada yang sesuai sebenarnya. Cuma tunggu kena confirm ngan agen dan tuan rumah je. Takde aral saya akan pindah dalam masa terdekat ni juga. Lagi senang dah ada tempat sendiri. More privacy. Pening tengok barang-barang, mana nak letak. Paling tidak pun by end of month.

"Kash, i need your help. About the Nanny's packaging. Nak kena finalize for printing." Wardy sms. Kami jumpa tempat biasa. Mana lagi kalau bukan di KLCC. Senang, habis jumpa, meeting, discuss itu ini boleh jalan-jalan, gym, tengok movie.

Yess! Dapat duit freelance ni terus pindah.. huhuhu.....

Nak tengok final front cover kotak yang direka? Hahaha, boleh tapi sekerat je. Copyright katanya. Akan saya paparkan semuanya bila dah masuk pasaran runcit di Malaysia wokey!

Sebut pasal SULIT ni, teringat Akademi Fantasia. Kecuali Aril, jangan tanya saya apa-apa perkembangan berkaitan. Jujurnya, saya tidak menonton sama-sekali diari mahupun konsert edisi kali ini. Entah mengapa, sudah bosan mungkin? Atau masa banyak dihabiskan dengan aktiviti-aktiviti di KL serta juga melayari Facebook. Sesuatu yang menarik sebenarnya tentang Facebook- anda bisa memperolehi rakan-rakan baru setiap hari!!

Seronok lagi bila kita bisa memilih dengan siapa kita mahu berkawan, menolak permintaan untuk berkawan (mereka yang kita tidak suka) dan lain-lain aplikasi.

Biasanya saya hanya jadikan Facebook sebagai medium perantara- tempat saya dan teman-teman di KL, Penang mahupun di luar negara bertukar-tukar cerita, kehidupan (selain menukar status semasa).

Pesanan buat anda yang mahu menjadikan saya sebagai teman, "ADD" hanya jika anda rasakan benar-benar mahu berkawan dan punya cerita untuk dikongsi sahaja!

Esok adalah hari yang mencabar. Penentu hidup dan mati. Hehehe... takde la. Saja bikin suspen. Esok saya akan ke klinik gigi. Setelah seminggu menahan sakit, atas nasihat doktor dan juga teman-teman, akhirnya saya akur dengan saranan untuk membuat surgery.

"Sakitt... tapi kejap je. Lepas ni tak sakit lagi dah," motivasi Elly, sewaktu makan malam di Kunang-Kunang dua hari lalu. Saya pandang bubur di mangkuk. Ye tak ya jugak. Takkan selama-lamanya saya nak makan bubur. Huhuhu.

Kawan-kawan,

Terima kasih pada yang membantu. Yang beri saya semangat untuk teruskan kembali kehidupan di Kuala Lumpur. Buat si polan, si polan juga (yang namanya tidak perlu saya sebutkan di sini), terima kasih, terima kasih.

Indahnya 'bercuti' - ada buku P.S. I Love You dan Confessions of a Shopaholic untuk saya habiskan. Juga The Alchemist (Paulo Coelho). Juga dua novel Stephen Meyer (Twilight dan New Moon) yang belum habis-habis.

Stabuxguy.

1 comment:

azianierdawati said...

huhuhu dah pindah KL...

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...