Thursday, July 26, 2007

Rezeki Tuhan

pagi ini hati saya terdetik. seorang teman chat saya bertanya, "i'm kinda loosing ur track actually... so my que... kenapa ya awk berada di bumi asing?".

saya diam sejenak. fikirkan jawapan terbaik.

"menyambung ilmu barangkali...".

saya fikir lagi...

"kata nabi, tuntut ilmu walau ke negara china... bukan begitu?".

"betul... so kenapa sane? bukan situ atau sinun?".

saya tergelak.

"hahaha.. rezeki saya di sini. kata orang tak baik memilih. bumi tuhan, di mana-mana pun sama sahaja bukan?".

itu antara perbualan yang pasti saya ingat sampai bila-bila. ya, kenapa saya di sini, kenapa tidak di sana, di amerika, di london atau di malaysia sendiri?

terlalu peribadi untuk saya ceritakan. untuk pengetahuan, cukup sekadar saya paparkan kehidupan saya sedikit sebanyak di bumi german ini. tidak boleh lebih-lebih. bimbang insiden sama terjadi di catatankash dulu berulang di kedai kopi saya yang baru ni. saya tahu ada di kalangan anda adalah viewers atau readers saya semenjak di catatankash lagi. trimas buat anda. sekalung penghargaan dari saya.

ya, saya suka menulis. itu acuan saya sejak dari sekolah rendah lagi (selain gila melukis). namun untuk bercakap di kedai kopi baru ni, saya perlu lebih hati-hati. ke german adalah dari tanggungan famili, ada hati yang perlu saya jaga atau tidak boleh saya dedahkan di sini (pic, nama dan sebagainya). dasar itu, saya tidak perlu panjang-lebarkan tentang studi, kerja mahupun sebagainya di sini, selagi ia melibatkan famili, cukup sahaja teman-teman terapat (oh, kalian tahu siapa anda) yang tahu.

saya harap penerangan ini jelas. dan tak ada lagi di kalangan anda yang berteki-teki mahupun bertanya saya itu, ini. saya sayang anda.

saya anggap sahaja ini satu peluang (biarpun payah untuk membuat keputusan!)

bertuah?

ah tidak, bukan mudah sebenarnya. meninggalkan segala suka-duka, cerita sedih dan ketawa, cinta yang (pernah) terluka, teman-teman yang bisa buat saya gembira... andalah segalanya!

sekali lagi terima kasih dari saya buat anda yang sering jejak ke mari. pada AM, Kak Sam dan Xis yang menghantar saya di airport tempohari, terima kasih... terima kasih sekali lagi saya ucapkan. akan saya semat semua cakap-cakap kalian. dan oh, jangan lupa hantarkan gambar2 di KLIA buat saya ya.

rindu kalian semua!

tshuusss....

e-mail : stabuxguy@yahoo.com

budak kopi,
germany

3 comments:

Xis said...

Stabuxguy
well.. there are things better left unsaid. And I believe not all questions requires an answer. Don't worry.. people may ask about this and that.. but they actually are not in your shoes. You know best what you're going through, and you know best your own capability. Just take good care of yourself. And I strongly believe that you will. About pics at the airport.. I will include that together with your other stuff in the drive I'll be sending you later. Just update me on the mailing address should it now change. Okay..... :)

EDDY PURNAMA said...

different stages of life, bring new journeys and new experiences...just as you are ...im struggling from abroad as well...

kuatkan semangat and InsyaAllah you will make it in life.....

Kifli Bujang said...

Some time when something happen in ourlife, we tend to do something that we never thought.

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...