Sunday, July 22, 2007

Bertunang, Ditunangkan Bhg. 2

"kash, awak gila!".

"ya, saya gilakan awak mira!". saya lihat airmata amira berderai. dia mula berlari ke atas, tinggalkan saya keseorangan di muka pintu.

dalam hujan, saya pulang dengan hati yang hampa. apa pun saya lega, kerana telah berjaya meluahkan apa yang terbuku.


"kau gila!". marah badrul.


"ya, kau memang gila!". tambah dani pula.


saya bungkam. menghirup saki-baki coke di tangan. bingit muzik di kelab lebih menyenangkan hati saya dari mendengar kedua-duanya membebel.


"aku nak balik! ciao...".


gilakah saya?


mimpi cuma mainan tidur.
ah, benarkah? saya cuba bangkit- benar-benar mengharapkan ini cuma hanyalah mimpi. gagal. ah, alang-alang bermimpi baik sahaja teruskan.

menjelang pertunangan, amira datang ke rumah.

"awak, benarkah?".


"huh?".

saya terpinga-pinga. hanya berboxer dan ber t-shirt.


"awak cintakan saya?".
saya angguk.

benar, sungguh!


sekali lagi amira berlari tinggalkan saya. kali ini saya sempat melihat wajah ceria di sebalik senyumnya. seketika kemudian, fairuz dan ayie datang mendapatkan saya.


"abang! abang! terima kasih! terima kasih!". hahaha... saya rasa seperti sinar yang hilang beberapa minggu sudah dalam hidup saya kembali menjelma.

"kami sayang abang!". kembar fairuz dan ayie mendakap saya seakan tidak mahu melepaskan.


seterusnya, pertukaran berlaku. semua pihak terkejut. papa-mama apatah lagi. amira tidak jadi bertunang. dengan razak. tapi akan ditunangkan dengan saya. beberapa kali dato' zainal dan datin ruby panjatkan syukur. mereka nyata senang dengan pilihan amira kali ni.


dan saya?
benarkah saya cintakan amira?

jawapannya- ya dan tidak.

terlambat untuk menolak. ini bukan perkara calang-calang. kedua-dua keluarga pun telah bersetuju. tentukan ini, ini. jemput orang itu, ini. beli itu, ini.

"mira happy?".

"ya! awak?".


"hmm... happy juga." terbayang wajah badrul dan dani yang menyumpah-nyumpah saya.


"ayie, nape sedih ni? hari tu happy suruh abang kahwin dengan kak mira?".

saya tarik ayie yang bungkam di kerusi.


"adik sedih... sure pas ni abang dah tak rapat ngan kami lagi. abang akan sayang kak mira."

"a'ah la bang. abang akan lupakan kami." fairuz pula datang mendakap saya dari belakang.

saya dakap balik kedua-duanya.


"kamu yakin ke ni?".

"ish, mamanya. dah tak sampai seminggu pun. semua persiapan dah diatur. jangan nak mengubah kepala anak awak tu." pesan papa.

"takdela papanya, kita cuma risau aje. tak hujan, tak panas. tiba-tiba aje dia nakkan si mira tu. kata bestfriend." saya yang mendengar buat-buat tuli.

"saya minta diri dulu ma, pa. naik tidur dulu ya!".

"mama bukan apa-apa, kalau boleh fikir betul-betul ya. mama cuma nakkan kamu dan amira bahagia. fikirlah!". berkali-kali saya cuba memahami maksud mama.

dua hari sebelum pertunangan...


"amira... jangan salah faham. saya tak maksud nak lukakan awak...".


"takpe, mira faham. awak buat semua ni sebab tak nak kehilangan mira aje kan?".

"hmmm... bukan. bukan macam tu. saya cintakan awak, benar-benar cinta dan sayang. tapi, saya... saya tak mampu mira...".


"tapi, kenapa? kenapa sekarang? kenapa awak mainkan perasaan mira?".

saya tunduk memandang lantai.


"mira, airnya-". amira diam tak berkata apa-apa.


"takpe, kak kiah. letak aje kat situ. nanti kami minum. terima kasih!". kak kiah, pembantu rumah terus berlalu.

"it's okaylah. mira faham. mira pun tak nak kehilangan awak!". ujar amira kemudian hampir tergelak buat saya terpinga-pinga.


"hey- mira tahulah!". sekali lagi saya tercengang dengan perubahan karakter amira.

"mira baca diari awak!".


"diari? erk!".


"takpe, mira faham. mira tak salahkan awak. awak betul. mira pun tak nak hilang awak. pertunangan ini gila. hmmm...".


"awak serius? tak main-main?". amira geleng.

"tapi janji, awak takkan tinggalkan saya?". saya mula tersenyum. ya, amira saya sudah kembali.

"okay, janji!".


"sampai bila-bila?".


"sampai bila-bila!".


tiba hari pertunangan...
biasa la, makan-makan. keluarga semua berkumpul.

amira kenyit mata. saya ketuk gelas.


"er, perhatian semuaa....".
segenap mata tertumpu. saya tarik nafas.

"hoorayyy!", habis sahaja ayat terakhir saya 'tak jadi bertunang...', saya lihat ayie dan fairuz dikuti kedua-dua adik saya melompat kegirangan. semua famili tergamam. dato' zainal dan datin ruby saling berpandangan. mama hanya tersenyum. papa macam geram tapi saya tahu dia tak marah. paling tidak pun dia akan cakap, mama yang brain-wash saya.


saya happy. terlalu happy.
terasa seperti sayalah superhero yang telah menyelamatkan dunia.

saya pandang amira dan ucap terima kasih berkali-kali. ternyata hanya dia dan mama yang faham jiwa dan naluri saya.


dan kali ni saya lihat dani dan badrul mula tepuk dahi.


"nyah, lawak apa kau buat ni?". *pengsan*

1 comment:

Xis said...

Stabuxguy
err.. the last statement before you fainted... who said that?