Friday, July 20, 2007

Hujan, Berhentilah!

ntah hari ke berapa hari ni dah malas nak kira... hua hua huaa.... now jam err, berapa ya... jap jap nak tgok... huhuhu... oh 4.50 petang.... nothing much to do today... tetiba plak hujan ptg ni... tak best nak kuar so dok umah aje la... baru je makan bubur aunty rozi masak tadi. uncle ramli ntah pi mana. saya cuma lepak dalam bilik. hari ni feeling ala-ala down gitu. my kakak sure tahu nape. hmmm... ntah la. sometimes apa yg kita nak tuh tak semestinya bisa terjadi seperti yang terencana ye tak?

kadang kita pikir panas hingga ke petang, melain jika kita bisa meredah dan sanggup berkuyup sepanjang jalan. itu lain ceritalah.

memang saya betah. biarpun belum genap seminggu di sini, macam-macam perancangan di kepala. itu ini, ke sana, ke mari. hujung bulan mahu menjengah teman di dublin, khabarnya mahu pulang ke malaysia. bosan enam tahun di perantauan. takde angin tiba-tiba pokok bergoyang.

"sampai seru agaknya," detik hati saya.

teman yang kupikir sudah hilang malaysianya- acap kuusul soalan, kapan mahu pulang? gemar di sini- ah itu jawabnya. lalu pelik juga kenapa setelah saya tiba, beliau seakan berbuat keputusan melulu. kawan kami bukan alang-alang, malah makan bertahun. saya JC, dan dia norman-nya.

ah- seperti tadi, sampai seru. sama juga seperti saya, sampai seru- ya juga akan pulang ke malaysia. namun sekarang biarlah keadaan reda dahulu. bukan rajuk, saya datang membawa harapan. sedikit bekal doa dan nasihat dari mereka-mereka yang rapat dan merupakan keluarga susah-senang saya, saya pasti, bumi eropah ada menjanjikan sesuatu untuk saya.

biarkan saya tinggal dahulu cerita dan kisah di malaysia - itu pujuk hati.

"tuhan, berilah kekuatan!". saya pandang ke luar. dan hujan masih merenyai.

stabuxguy - suka ikut kata hati

2 comments:

Teman Dublin said...

Hilang Malaysia-nya tidak sama sekali. Tapi betul cakap JC, mungkin sudah sampai seru. Bertahun di-perantauan, pengalaman pun banyak terkumpul. Tiba masanya untuk venture into a whole new experience by picking up what was left in KL. After all it is not like I can never come back. If I want to, I can always be here in Dublin again.

Xis said...

Stabuxyguy
be strong... it's still a long way to go.. and you may find your dream along this path. Take care. I will sure miss and pray for you.