Sunday, July 22, 2007

Bertunang, Ditunangkan

Semalam saya bermimpi. percaya atau tidak saya bangkit seawal jam 5 pagi hanya untuk menaip posting ini. bimbang ceritanya menjadi basi atau terlupa sama sekali.

ada seorang gadis. kami berjiran. oh, tidak, cuma sama kuliah. bekas teman sekuliah. teman baik saya. orangnya biasa, tak cantik, tak lawa sangat. sedang-sedang sahaja. saya menyenangi tingkah-lakunya. kami bercerita hampir tentang apa sahaja, kecuali, latar belakang saya- siapa saya, sebenar-benar saya.

sering berkunjung ke rumahnya, adik-adiknya, ayie dan fairuz juga begitu menyenangi saya. oh, ya- menambah perisa dia anak orang ternama. dato' zainal dan datin ruby juga begitu suka saya berteman dengan anak gadis mereka.

"selamat!". itu fikir mereka saya kira. :)

saya gelarkan gadis ini amira. menjawat jawatan sebagai jurutera, orangnya lasak dan kasar juga. berbanding saya yang agak berbudi bahasa- hahaha! barangkali itulah yang membuatkan dato' dan datin begitu sukakan saya.

namun, suatu hari amira datang bercerita-

"awak, saya mahu tunang, dengan razak!'.

"tunang? razak mana ni?".

"alah, kawan sekolah kita dulu. kawan baik awak!".

saya melurut dada perlahan. gembira tak terkata. amira mahu bertunang. sebagai teman saya gembira. terlalu gembira. tak semena saya memeluknya. girang.

"hey, awak! orang nampaklah! nape ni...".

"happy!".

suatu hari, amira datang lagi kepada saya.

"awak, orang perlu rumahlah. tak cukup untuk tetamu. mintak tolong ayah awak?".

memang papa saya banyak rumah. satu perumahan tempat kami tinggal tu kepunyaan papa saya (konon-kononlah- dalam mimpi ini sahaja ya!).

saya jawab ok.

entah kenapa saya sedih. lalu hari-hari seterusnya saya hanya menyaksikan amira gembira menyiapkan segala macam kelengkapan untuk hari petunangan. adik-adiknya pula kian rapat dengan saya. pernah si fairuz datang dan berbisik kepada saya.

"abang, abang kahwinlah dengan kak mira! adik suka...". saya tergelak. masakan...

tiba-tiba ayie pula datang.

"abang, ayie sayang abang. kahwinlah dengan kak mira...".

saya mati kutu.

balik rumah, saya panggil kedua-dua adik saya pula, syafiq dan shazrul, kami borak2 dan saya tanya pendapat mereka tentang pilihan amira.

"alah, long- kalau along yang kahwin dengan kak mira kan best!". positif. kedua-duanya menjawab serentak.

saya tercengang.

dari rumah, saya bisa perhatikan wajah girang amira dari jendela. jarak rumah kami cuma sedepa. saya ulit wajahnya. hish, gila. tak mungkin. hmmm...

ke bandar, saya mencari badrul dan dani- entah siapa mereka ini tiba-tiba wujud dalam mimpi saya (dan mereka dikarakterkan sebagai teman baik saya!).

"kau nak kahwin?".

"hish, cakap pelan-pelan sikit! bukan aku lah, miraa!".

"ooo- dah tu yang kau susah hati napa?".

"itulah... aku rasa cam... hmm... ah, susah nak cakaplah."

"citer je...", desak badrul.

"ha'ah, alang-alang ni, citer lah!", celah si dani pula.

saya mula meluah. dari a-z saya cerita. semuanya.

"camtu baguslah. si mira nak kahwin. apa yang kau susah?".

"bukan kahwinlah. tunang!".

"ah, samalah. hmmm, don't tell me yang kau syok kat dia pulak! shuhh.. shuhh allergic!".

"seriuslah dani... aku pening ni!".

"hey, mira yang happy bertunang. kau pening-pening nape. buang tebiat ya?". serentak dani dan badrul gelakkan saya.

"aku tak setujuu!".

"what?!".

"apa ni... hey, update cepattt!!".

"so kira setujulah ni. hmmm... ini check RM500, 000 untuk 5 buah rumah. ini pertunangan anak sulung kami. so faham-faham aje lah...".

papa yang agak kebingungan pada awalnya mula memandang mama. masing-masing mengangguk.

"alhamdulillah. encik rahim dan puan khamsiah tak perlu buat apa-apa. biar pihak kami yang uruskan semuanya. cuma satu hari sahaja."

err, logik ke pakai kawasan rumah untuk sehari RM100, 000?

"termasuk parking, khemah semua-semuanyalah. habis sahaja pihak kami akan bersihkan."

saya lihat papa dan mama lega seketika.

beberapa hari sebelum pertunangan, jiwa saya kian goncang. saya perlu lakukan sesuatu. perlu.... tuhan, berilah kekuatan.

saya ke rumah amira.

"kakak ada?". fairuz menggaru-garu kepala.

seketika amira muncul.

"nape, wak? resah je, ada masalah?".

saya peluk mira. kejap dan lama. terpinga-pinga dia.

"mira! pleaseee... jangan kahwin!".

"awakk.... orang nak bertunanglah, bukan kahwin!".

"tak kisahlah. pokoknya, jangan!".

"tapi mengapa?". saya mula meleraikan pelukan. menatap telus ke wajah amira.

"saya... sayaa... cintakan awak!".

bersambung....

3 comments:

jeannedarc said...

mimpi yg sgt mcm real..
satu jer x terbyg betapa kayanya parents amira tu ...
100k for a day?500k utk dat 5 houses for a day??
wonder how the couple's bedroom would be like?
ade swimming pool dlm bilik kot
hahaha
but it's a good one tho, the story
keep it up!!!
love u
miss u

Anonymous said...

ishk...orang suruh pi study...dia kalut pi bertunang no.......awat no jadik macam ni...miss Bobo ka.....tak pa...Bobo nak pi bersukaria di KK.....pi baca buku no.............bawak2 bertenang no.....

Xis said...

Stabuxguy
a dream is just a reflection of the past and the future. So... pray to Him for His guidance.. :)

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...