Friday, September 19, 2008

Hi, Nama Saya Kash. This Is My Card!

Ya, saya gila berfoto. Kredit to diri sendiri ya! Ahaks.

Dah petang. Saya lihat jam. Ah, awal lagi. Saya langsung ke Queensbay. Tak jauh, terfikir-fikir untuk melihat dan merasa mood raya. Jika di KL, selain Jalan TAR, saya gemar ke KLCC. Musim-musim raya camni- meriah!

Masuk sana sini, masih tiada apa yang bisa menangkap saya untuk membeli. Singgah Borders, tak sampai lima minit saya keluar. Pi plak GSC kat tingkat atas pun cam takde perasaan nak tengok wayang. Queensbay seakan lesu hari ini. Deko raya yang membosankan, percayalah, tak meriah langsung- ala konsep padang pasir gitu, ngah khemah-khemah bagai, letak dua ekor unta kiri kanan- siap! Hari raya la sangat...

Saya tuju ke parking. Berkira-kira juga, juadah apa pula mahu dibeli untuk hari ini. Kebetulan saya sendiri. MB ke Kuala Lumpur dua hari ziarah Kak Marina, iparnya yang sedang sakit. Dalam kepala terbayang-bayang KFC. Haha... dah beberapa hari ni otak saya asyik kepingin menikmati ayam KFC. Terfikir juga untuk ke Swensen's atau Starbucks aje, tapi macam saya ni, mana la suka nak lepak makan sorang-sorang. To go sahaja boleh lah. What to do, saya tak ramai kawan di Penang, memang kena berbuka sendiri aje la nampaknya...

Teringat yang Ajami ada menjemput saya ke Majlis Berbuka Puasa Tayangan Unggul hari ni di Palace Of Gorden Horses. Kawan lama- ampun ya bro! Saya tak dapat turun ke KL minggu ni. Rindu juga teman-teman bloggers di KL tapi apa nak buat. Kita jumpa lepas raya aje ye...

Ok, takpe, KFC. Nanti balik ke rumah MB di Bayan Baru saya singgah di KFC dekat Sunshine. Eh, eh tiba-tiba terbayang juga Shepherd's Pie. Kebetulan ada Secret Recipe kat sebelah. Ok, ok- nanti kita beli, pujuk saya sendiri. Ish, susah tul bulan puasa, semua terbayang nak makan. Hahaha...

Siang tadi juga saya sempat menghantar salinan beberapa rekaan kad nama pelanggan untuk dicetak. Sekali hantar terus empat, lima gitu termasuk untuk diri sendiri. Kad saya pun dah lama kehabisan sebenarnya. Segan bila ada yang bertanya, "Ada contact?". Terkial-kial mencari kad di dalam wallet (yang sah-sah dah takde).

"Sorry, dah habis...".

Ada beberapa rekaan lucu dan menarik yang saya jumpa di internet. Tunggu, ya memang saya mahu berkongsi dengan anda. Tapi ada sedikit tips dari saya, pada anda yang mahu mereka kad sendiri, atau mungkin ingin membuatnya di kedai.

1. Manfaatkan kedua-dua belah bahagian (back & front). Bukan saja jimat (hanya tambah beberapa ringgit sahaja), malah berpotensi menarik lebih ramai pelanggan. Percayalah!

2. Pastikan kad ada menulis sesuatu (yang ringkas) unik, kreatif tentang anda/syarikat.

3. Informasi senang dibaca/tidak mengelirukan. Biarpun hanya sekeping kad berukuran 88x54mm, mesej kena tepat, jelas.

4, Untuk kesan tambahan, masukkan logo. Penting bagi pelanggan untuk mengenalpasti anda dan syarikat- produk/barangan tapi elakkan rekaan/logo yang terlalu sarat ya.

5. Akhir sekali, rekaan mestilah berbeza dan buatlah sesuatu yang berlainan; unik. Inilah yang saya cuba untuk tekankan di sini. Rujuk gambar-gambar di bawah, anda pasti faham maksud saya!

Jumpa lagi!

Jiwa pereka. Gabungan maklumat peribadi dan warna pantone. Kreatif- saya suka!

Rekaan oval yang simple tapi menarik. Kombinasi warna moden+retro

Nampak tak lubang huruf "O" yang bertebuk tu? Satu lagi idea yang kreatif!

Agak sarat tapi masih 'okay'. Hitam mengurangkan 'kesakitan' mata. Saya sukakan warnanya.

Saya percaya tak ramai malah mungkin sukar nak dapat kad nama macam ni di Malaysia. Kalau ada, simpankan saya satu ya?

Hah, yang ni pun best. Anda perlu mengoyak dulu ntuk melihat maklumat tuan punya kad. Cara berkesan untuk membuat pelanggan lebih mengingati. Kreatif.

Satu kad dibahagi dua? Yup! Untuk pasangan bercerai. Mudah- dua-dua dapat satu kad yang sama. Menarik bukan?

Paling saya suka! Ok, selain dari pilihan warna kegemaran saya (biru+putih), rekaannya yang simple serta teknik emboss yang digunakan. Transparent look mungkin sudah biasa di Malaysia, tapi emboss berwarna? Jarang saya lihat.

Stabuxguy

4 comments:

Anonymous said...

hi kash,
u will going back to kelantan this raya kan? can we meet? I'm ur avid reader.thanx. Joe.

stabuxguy said...

hi hidney...

apalah yg inspired sgt tu agaknya ya... btway am a bit confused, u ni dok kl or sarawak?

Joe,

org kelantan gak ye? sure can meet up kalau takder pape. raya mmg untuk saling eratkan ukhuwah kan? kan?

K.

Anonymous said...

ok, sure...dgrnya u from T.Merah.Thats my hometown too.0139455494- Joe

stabuxguy said...

hello Joe,

so you're my avid reader ya... hmmm... feel free to gimme a call... 014 6000 441... leh raya sama nanti...

K.

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...