Tuesday, September 23, 2008

Mood Raya : Airmata Syawal


Sayu...
Hati ini makin sayu
Rindu...
Terkenangkan desa permai
Wajah ayah bonda
Bermain di mata
Mengajak ku pulang ke desa
Di hari bahagia
Hari raya...

Antara bait-bait lirik Airmata Syawal yang saban tahun meruntunkan saya. Pagi ini saya text beberapa orang kenalan untuk berkongsi perasaan. Hati saya sayu. Ya, di akhir-akhir Ramadhan ini, tidak dapat tidak kita akan terkenangkan macam-macam. Tak cukup dengan itu, semalam saya turut menelefon saudara-mara di kampung bertanyakan khabar.

"Isnin depan ada makan-makan. Semua balik. Kita berbuka ramai-ramai kat sini. Kamu dah balik kan?". Saya angguk. Sebak sebaik mendengar suara Tok di hujung gagang.

"Balik la cepat. Kami dah tak sabar nak tunggu kamu pulang!".

Sejuk hati mendengar. Sejak kecil saya rapat dengan mereka-mereka di kampung. Ya, biarpun saya bukanlah seorang family-man, tapi hati dan jiwa saya cepat tersentuh jika hal-hal berkaitan dengan keluarga. Saya diajar untuk mengutamakan mereka. Harta saya yang paling berharga.

Yang pergi berganti, saya kehilangan ramai mereka-mereka yang saya kasihi. Ada yang tak mungkin kembali, ada juga gara-gara perasaan jauh hati, lalu membawa diri.

Oh, ya. Minggu lalu Kak Long Ninie, sepupu saya telah pun selamat melahirkan seorang bayi lelaki. Comel macam si Nabil, abangnya juga. Lama saya tunggu, (dah siap teka macam-macam nama) nak tahu apa agaknya nama adik si Bil Bil ni, akhirnya Kak Long text juga bagitau nama baby ini ialah Izz Naim.

Terbayang nanti dua-dua akan panggil saya, "Ayah Shah... Ayah Shah...". Hahaha!

Tahniah buat Kak Long saya dan Abang Sham ya!

Nabil & Naim

Minggu terakhir ni, macam-macam aktiviti. Selain dari membeli-belah last minute, jemputan buka puasa sana-sini, kiriman kad raya pun dah mula saya terima. Terima kasih kepada yang sudi menghantar.

Tadi MB juga text, "Jangan lupa I dah book buka puasa kat Equatorial rabu sok tau! Noya (KN) dan Sheila akan join kita". Gulp! Kak Sheila pun ada? Lama tak jumpa dia.

Khamis pula berbuka sama family Dr. Intan kat rumah dia. Dr. Intan ni kawan baik MB, pun bloggers jugak, aktif menulis pasal kehidupan dan anak-anak dia, Arif, Iman dan Ehsan serta hubby tercinta, Mr. Baker.

Mereka-mereka inilah 'keluarga' saya di sini sebenarnya. Biar jauh dari saudara-mara, sekurang-kurangnya saya ada mereka ini- susah sakit saya, demam ke, nak pengsan lite-lite ke, at least ada jugak orang yang nak tengok-tengok kan.

Ok, cukup tentang saya.

Mahu berkongsi cerita? Macam mana dengan puasa anda? Bila balik kampung? Persiapan raya? Tulis apa saja di bahagian komen nanti ya. Lucu, sedih- InsyaAllah, akan saya balas satu-persatu. Seronok juga dapat dengar sekali-sekala.

Dan khas buat anda juga, saya "utuskan" sekeping kad raya pengganti diri. Ringkas tapi bermakna, dari hati saya.

[ Klik imej untuk MUAT TURUN - Terima kasih. ]

Terima kasih, terima kasih, terima kasih kerana masih terus singgah di sini. Salam penuh kemaafan dan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI. MAAF ZAHIR & BATIN.

Selamat kembali ke tanahair buat Aidit, sahabat saya di Dubai. Kita jumpa raya di Kelantan dan Kuala Lumpur ya!

Stabuxguy - Mohon diri. Tak terbuat nanti kerja bertimbun yang perlu dibereskan sebelum bercuti panjang.

5 comments:

[danial][ma] said...

hej! kash...wish you and family and happy eid mubarak...;-)

stabuxguy said...

danial,

thank you dear. wish you happy eid mubarak and salam lebaran too. ngan ucapan, baju raya beli, beli juge... puasa last year dah ganti ke? haks...

K.

[danial][ma] said...

hej! kash...hahahaaa...no nice baju raya can be found in UK...puasa all beres...;-)...enjoy your eid holiday with family and friends...

Anonymous said...

Babe, aku pon nk nangis jugak. Tahun ni aku kene raye umah laki aku kat Perak..Uwaaaaaaaaaa......

stabuxguy said...

danial,

lenkali mintak mak kat kg jahitkan awal2... baru best beraya di UK tayang baju mak sendiri wat... kekeke...

haneem,

ciannya lah kat member aku sorang ni, wat cemana pengantin baru kan... kena la cuba2 beraya umah mak mertua kali ni ye tak... relaks ah... tahun depan balik tanah merah kita celebrate sesama...

selamat hari raya to yu sweety!!

K.

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...