Monday, September 8, 2008

Catatan Awal Minggu Ramadhan Bhg. 1

Hari ini saya terasa penat sedikit. Berkelana dari Subang ke Pulau Pinang- biarpun menaiki penerbangan, duh! Puasa-puasa camni, terasa juga jerihnya.

Ke mana saya menghilang? Ya- ramai yang bertanya. Ada, saya di Malaysia juga. Tidak ke mana-mana.

Sebaik pulih dari demam dan keluar dari hospital minggu lalu, saya mengambil peluang untuk pulang bercuti ke kampung halaman di Tanah Merah (cepat Google lokasi. Klik di sini!).

Lama juga saya tidak menjengah ke sana. Sesekali menjenguk nenek dan saudara-mara di kampung, terasa terisi juga puasa saya kali ini. Sementelah terdetik di hati, langsung saja saya menempah penerbangan ke Kota Bharu.

"Kita pulang jumpa Tok Su dulu ya? Buka kat sana hari pertama." Tukas MB. Saya teruja. Nampaknya kali ini, saya bakal menjelajah ke banyak tempat untuk berbuka.

Perlis.

Awal-awal lagi KN sudah berjanji untuk turut bersama saya dan MB berbuka di hari pertama Ramadhan di Perlis. Dari Pulau Pinang, kami singgah di Jitra untuk mengambil KN. Perjalanan diteruskan. Sempat juga singgah di beberapa kedai termasuk di Pekan Kangar dan juga pasar malam di Utan Aji. Tak banyak yang kami beli, hanya sedikit untuk makan malam dan selebihnya untuk sahur esoknya.

Menariknya, saya dan KN bertukar-tukar resepi. Dia dan MB, masing-masing memasak makanan kegemaran saya- taucu daging ala Kelantan!

Yumm... yummm... terima kasih ya!

Hanya dua malam saya di Perlis. Tok Su nampak gembira menerima kedatangan saya. Maklum juga, dia sendirian di sana. Hanya Mak Ngah dan Rina, nasib baik juga mereka kerap balik menjengah.

Satu insiden yang tak dapat saya lupa di malam awal puasa sewaktu di sana, rumah Tok Su dimasuki air hampir ke buku lali. Habis melimpah satu rumah!

Malang juga waktu itu kami (saya, MB dan KN) tiada di rumah kerana keluar minum-minum di salah sebuah restoran di Pekan Kangar. Hujan lebat amat. Terpaksa kami lepak lebih lama di situ.

Sebaik tiba, kelihatan Mak Ngah, Rina dan Tok Su sedang berhempas-pulas cuba untuk mengeluarkan air yang bertakung di dalam rumah. Terkejut juga, hmm... rasa kelakar pun ada- sebab esoknya sahur, dan kami ramai-ramai kena kerja keras malam ni sebab satu rumah dah digenangi air!

Pulang saja ke Pulau Pinang, saya gegas siapkan barangan untuk di bawa pulang ke Kelantan. Tak banyak yang saya bawa- cuma satu beg sahaja. Laptop pula saya tinggal memandangkan kali ini cuma mahu rehat sahaja puas-puas. Maklumlah, baru baik demam kan. Badan pun masih lemah-lemah lagi sebenarnya.

MB hantar saya ke lapangan terbang. Sedih juga nampaknya dia. Tambah lagi now MB plak cam nak demam. Saya pesan suruh makan ubat berkali-kali.

Tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Kota Bharu hampir ke jam 1 tengahari. Saya jalan-jalan dahulu di KB Mall sementara menunggu untuk ke Tanah Merah. Sempat masuk ke Watson's dan beli Oreo Cheese di Secret Recipe.

Tanah Merah.

Nyata pekan kecil ini dah banyak berubah. Dah banyak kedai-kedai dan bangunan baru yang didirikan. Merupakan pusat laluan masuk utama dari negeri-negeri di Utara dan Selatan Semenanjung, juga popular dengan kenderaan rasminya iaitu keretapi ke Singapura dan Kuala Lumpur. Jika dulu, saya sering juga menggunakan perkhidmatan ini. Senang dan mudah, cuma 10 minit dari rumah.

Bertolak lewat petang, awal pagi dah tiba di KL Sentral. Itupun kalau takde masalah banjir dan rail rosak lah.

Kebiasaannya, saya akan mengambil koc tempat tidur. Lebih selesa.

Namun masa berubah. Selain faktor menjimatkan masa, kos yang lebih murah (atau setara) juga memungkinkan saya untuk membuat pilihan menaiki penerbangan.

Pada yang tak tahu, jika bercadang nak ke Pulau Perhentian juga boleh singgah di sini. Tipsnya, ambil keretapi malam dari Kuala Lumpur dan anda akan tiba awal pagi di sini. Anda boleh bertanya kepada mana-mana pengusaha teksi di sini untuk ke jeti di Kuala Besut. Jaraknya tak jauh, hanya kira-kira tiga puluh lima minit dari Bandar Tanah Merah. Harganya pun murah. RM20-25 untuk satu teksi.

Selama 4 hari, 3 malam saya di sini. Bersama nenek dan keluarga tersayang, entahlah. Beri saya seribu satu macam rasa. Seperti yang saya nyatakan tadi, masa berubah. Tak banyak yang saya bisa buat di sini. Sementelah saya juga sudah terputus hubungan dengan kawan-kawan dan teman sekampung. Jika ada pun, ramai yang sudah bekerja atau masih belajar di luar. Adatnya, hampir ke Aidilfitri nanti, baru kampung kembali meriah.

Percaya atau tidak, saya dibesarkan dalam kelompok keluarga yang agak besar- sepupu-sepupu sahaja (dari satu generasi) sudah mampu membentuk satu pasukan bola. Rumah pun tak jauh, semua dalam satu kawasan. Faktor yang 'menyekat' kami dari bergaul dengan budak-budak kampung yang lain. Bila dah besar, semua dah ada komitmen sendiri, sunyilah jadinya.

Di hari ketiga (Khamis, 4hb.), saya usul semua saudara-mara (mana yang menetap di sini) datang berbuka di rumah nenek. Kasihan juga ada yang tinggal berdua, bertiga (anak-anak semua di Kuala Lumpur). Nak tunggu semua pulang lambat lagi, jadi elok juga kalau saya ajak now kan, at least mereka takderlah rasa sedih atau terkilan sangat. Berkumpul ramai-ramai ni seronok. Tambah lagi berbuka bersama.

Oh, ya- jika semalam saya ke pasar ramadhan di Bandar Tanah Merah, oh lupa nak cerita. Makanan semua best-best kat sini. Yang penting tiada yang masak setahun sekali atau baru cuba-cuba nak memasak kat sini (even kalau ada pun, masakan diorang tetap tip-top). Cuma ralatnya, ketara sangat, makanan semua dah mahal-mahal sedikit berbanding dulu. Orang Kelantan pun dah pandai naikkan harga. Heh.

Ada dua menu di sini yang menarik perhatian saya- bubur lambuk dan perut percik (perut ayam yang dicucuk dengan lidi satay dan dimasak percik). Sedapp!

Hidangan popular masyarakat Kelantan terutama waktu berbuka... tapi bubur lambuk? Oh, pertama kali saya melihatnya- di 'import' dari Kampung Baru lak tuh. Huhuhu...

Okay back to aktiviti hari ini, saya ikut my aunty ke pasar besar. Banyak juga yang kami beli. Nak tahu apa menu berbuka nanti? Nasi Kerabu Kuning. Hahaha... my kegemaran tuh!

Tak susah nak buat Nasi Kerabu Kuning nih actually. Blend je kunyit, amik airnya dan rendam bersama beras. Lain-lain ialah kerabu, budu, solok lada (wajib ada) dan keropok. Terpulang juga kalau ada yang nak tambah ayam percik ke, ikan goreng tepung ke. Perghh... puasa-puasa ni, kecur liur ya!

Dari Kelantan, saya mengambil pula penerbangan tengahari ke Kuala Lumpur. Sama seperti Pulau Pinang-Kota Bharu, kali ni saya masih memilih Firefly.

Untuk pengetahuan, now Firefly dah pun melancarkan aircraft terbaru mereka, ATR 72-500 di mana mampu memuatkan kapasiti penumpang seramai 72 orang berbanding Fokker 50 cuma 50 penumpang. Selain harga promosi yang murah (waktu terhad sahaja), faktor kelebihan Firefly ialah lokasi lapangan terbangnya yang terletak tak jauh dari Kuala Lumpur (Subang Airport).

bersambung...

5 comments:

d u t a said...

ya laa... terpaksa aku nonton drama afdlin shauki malam tuh! k... next time kan!

@rep said...

pahtu gak lagu mano cik jah?

stabuxguy said...

hidney,

calon isteri? hua hua huaa... klaka lah yu ni hid... kalau calon isteri, baik i cari for me dulu... baru pas kat yu... leh gitu? heh!

duta,

sowi... sowii... sowiii.... (ikut gaya rita rudaini dlm chenta!)

wk end ni maybe kawe turun KL lagi... insyallah leh buka sekali...

arep,

cik jah mano lak nih? dok kenal la weh... cik yam bakang umah pak semeon tu kenal la kawe... huhuhu...

K.

[danial][ma] said...

hej! kash...great that you have recovered...good to have a short break in your hometown...yeah, tanah merah have changed a little, first time went there in 2003...hope to visit bazar ramadhan again...;-)

stabuxguy said...

danial,

wow... u pun org kelantan gak ke? hik!

yeayy... tanah merah dah banyak berubah... a lott!! huhuhu...

K.

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...