Thursday, September 11, 2008

Teringat Dulu-Dulu... Wanita-Wanita Dalam Hidup Saya

Baru-baru ni pulang ke kampung, saya terlupa menceritakan suatu peristiwa. Insidien pertemuan kembali saya dengan seorang sahabat lama.

Ceritanya, saya ke kedai membeli barang, tiba-tiba terlihat kelibat seseorang. Serba-salah, diamati betul-betul, sah wanita itu saya kenal. Dia juga tersenyum lalu tak semena terus meluru masuk ke kereta saya. Panik juga- namun jangan salah faham. Wanita itu ialah Erney, sahabat lama saya- gadis manis yang saya kenali sejak di bangku sekolah rendah lagi.

Erney, bertudung litup, manis orangnya. Masih tak berubah, karakternya yang bersahaja- buat saya terpinga-pinga.

"Apa khabar? Lama tak jumpa!".

"Ya, ya!". Angguk saya. Gelabah tiba-tiba.

"Erney!". Gugup saya lagi.

"Yelah, aku lah. Siapa lagi?".

"Erney! Apa khabar?", ulang saya soalan yang sama.

"Miss ya...". Hahaha! Gelak saya... gadis ini masih lucu, macam dulu-dulu.

"Aku ke USM minggu depan. Sambung belajar di Penang."

"Ya, bisa jumpa dan tukar-tukar cerita!". Erney senyum seraya mengangguk.

Kami saling bertukar nombor telefon.

"Call aku tau!". Sepantas itu Erney berlalu pergi. Gegas mahu membeli juadah berbuka katanya.

Pertemuan sekilas saya dan Erney mengimbau kenangan sewaktu di sekolah rendah. Malah kami juga sempat beberapa ketika di sekolah menengah (sebelum saya bertukar sekolah ke MRSM).

Waktu di sekolah dulu-dulu, selain Erney, nama Shahaneem, adalah antara mereka yang begitu sinonim dalam hidup saya. Kami membesar bersama, tinggal sekampung, ke tuisyen, malah saya juga 'ketua' mereka semasa memegang jawatan abang Pengawas di sekolah (waktu tengah gila kuasa.. hehehe).

Oh, ya! Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan tahniah dah SELAMAT PEGANTIN BARU BUAT SHAHANEEM (masih belum terlambat rasanya!). Ralat juga saya tidak berkesempatan hadir ke majlisnya baru-baru ini. Diam-diam, dah kahwin rupanya cik mek molek sorang ni. Saya geleng kepala. Shahaneem yang gila-gila, dah jadi isteri orang akhirnya.

Ingat lagi waktu kami sama-sama mengecat kawasan taman di sekolah (setiap kelas diberi satu kawasan untuk diperindahkan)- momen paling best waktu di Sekolah Dato' Mahmud Paduka Raja, Tanah Merah. Oh ya, waktu di darjah enam, pertama kali kami 'melawan' pop-kuiz di padang sekolah- soalan-soalan yang bombastik. Akhirnya saya tewas dengan soalan yang diambil dari kotak MILO. Hahaha!

Teringat wajah Pijah, seorang lagi sahabat saya (lawan dari kelas sebelah) yang gembira bukan kepalang waktu itu- Yes, kami menang!! Begitulah- kenangan waktu sekolah.

Pijah yang berwajah nakal dan selamba juga sering membuat saya tertawa. Periang dan gemar berterus-terang, terakhir saya melihatnya, sewaktu ke Universiti Malaya dulu. Seingat saya, sekitar tahun 2004. Ke mana agaknya Pijah sekarang?

Erney, Shahaneem dan Pijah- ada lagi beberapa nama yang saya masih ingat, namun cukup sahaja saya simpan di dalam hati. Saya bukanlah seorang yang suka menikmati kenangan, lebih-lebih momen yang indah-indah- bisa buat hidup saya 'terganggu' beberapa hari.

Cukup sekadar nostalgia.

Eh, kenapa saya menulis semua ini? Terima kasih kepada Friendster.

Jumpa lagi!

2 comments:

Hidney said...

terasa indah bila hidup dikelilingi mereka yang masih sudi mengingati diri. hehehe

p/s; hargai mereka selagi mampu...

puan shahaneem said...

terima kasih!!!!!
tak sangka kite kwn dh lebih 12 tahun kan? hehe..keep in touch ye. post ini buat sama rindu sama itew zaman kegemilangan kite dulu. hehe.

saya yang gila-gila,
puan shahaneem.