Wednesday, April 9, 2008

Selasa
25 Mac 2008

Dalam penerbangan.

Sandwic yang simple namun menyelerakan, menyegarkan saya seketika. Alunan kapal sesekali membuai tatkala menikmati hidangan jus guava. Enak. Cukup untuk mengalas perut sementara menunggukan kapal tiba di destinasi.

Kunjungan ke negeri Kenyalang kali ini sememangnya tiada dalam agenda dan kalendar tahunan saya sebenarnya. Pertemuan dengan seorang rakan editor dari majalah Gaya Travel Nusantara (GTN) minggu lalu telah memberikan saya peluang untuk bertandang ke mari.

Terima kasih kepada Alif, teman saya kerana menemukan kami.

Berjinak-jinak menjadi penulis sebenar merupakan impian saya. Oh, tidak saya lebih rela menjadi designer (sepenuh masa) sebenarnya. Grafik merupakan darah-daging saya. Menulis, cukup sekadar hobi. Hobi yang telah banyak banyak membawa saya ke majlis sana-sini, dari pelancaran filem baru, album artis-artis ternama dan sebagainya. Itu saya anggap sebagai peluang. Peluang dan bakat, dua rumpun diri yang beriring selari.

Tawaran GTN, sebuah penerbitan tempatan tidak saya lepaskan. Terima kasih kepada Encik Md. Nor @ Nuar, editor majalah kerana telah menawarkan saya untuk mengikuti seterusnya membuat catatan peribadi berkaitan perjalanan ke Sarawak dan pengalaman di daerah Ba' kelalan khususnya.

Ba' Kelalan.

Apa yang istimewanya di sana? Tertanya-tanya juga saya. Berkali-kali melihat kertas atucara berkepil di tangan. Berbekalkan laptop, saya cuba mencari seberapa banyak info yang dapat. Hanya dua perenggan ayat yang saya dapat di Wikipedia.

Ba'kelalan is a rural town in the Bario Highlands of Sarawak. The villagers belong to the Lun Bawang tribe.

Ba'kelalan Airport
has flights to Bario and to Lawas using 19-seater DHT
aircraft.

Itu sahaja.

Kata Encik Md. Nor @ Nuar, Ba' Kelalan sekarang terkenal dengan kebun epal. Itu paling buat saya tidak sabar sebenarnya. Pengalaman memetik sendiri strawberry segar sewaktu berbasikal di Germany tahun lalu kembali menggamit kotak fikiran saya.

Miri,
26 Mac 2008

Pagi pertama di kota Miri. Saya bangun dengan senang hati. Biarpun agak penat, saya gagahkan juga untuk bersiap dan mandi. Teringat yang Puan Amelia, wakil dari Tourism Sarawak, berkali-kali dia memesan semalam, "guys, jangan lewat tau. Enam setengah berkumpul di lobi ya!".

Saya heret beg. Jauh juga mahu ke lobi. Awal pagi, hari sudah hampir cerah di sini.

Ikutkan hati, mahu sahaja saya kembali ke kamar tidur. Tak puas beradu di tilam empuk Miri Marriott Resort & Spa.

Hotel yang bertaraf lima bintang di Miri ini letaknya kira-kira hanya dua kilometer dari Bandar Miri, manakala untuk ke lapangan terbang berdekatan, jaraknya hanyalah kira-kira lapan kilometer.

Menarik tentang hotel ini ialah landskapnya. Kemas dan tersusun indah. Sesuai dengan suasananya yang mengadap Laut Cina Selatan, dekor ala-ala Balinya pasti membuat anda tertawan.

"Encik Kash, breakfast for you. Makan dulu ya, alas perut. Nanti kita lunch di Ba' kelalan." Saya angguk seraya mengucapkan terima kasih kepada Puan Amelia.

Kami diberi dua bungkusan polisterin tiap seorang.

Tak sampai setengah jam, kami diarah pula untuk menaiki sebuah bas yang telah disediakan khas oleh pihak Pusat pelancongan Malaysia (MTC). Saya mengambil peluang ini untuk menikmati kerancakan pemandangan pagi di sekitar Miri. Trafiknya agak sibuk juga namun tidaklah seteruk di Kuala Lumpur.

"Hai, Kash. Macam mana tidur semalam, lena?". Saya paling. Aishah, wakil Tourism Malaysia menegur. Kami satu penerbangan malam tadi. Saya senyum sahaja. Aishah yang peramah adalah orang yang bertanggungjawab menguruskan kami, wakil media dari Kuala Lumpur ke ke Ba' Kelalan.

Selesai urusan daftar masuk di lapangan terbang, kami telah diberi sedikit penerangan ringkas oleh Sandra pula, wakil dari pihak Borneo Jungle Safari (BJS), sebuah agensi pelancongan milik warga tempatan yang akan akan bertanggungjawab menguruskan kumpulan media sebaik tiba di Ba' Kelalan nanti. Sedikit-sebanyak saya kian dapat membayangkan keadaan di Ba' Kelalan- bentuk muka buminya, kebun epal, serta info tentang penerbangan MASWings.

Peluang di lapangan terbang ini juga saya ambil untuk berkenal-kenal dan beramah-mesra dengan beberapa orang wartawan dan wakil media yang lain. Antara yang sempat saya tegur dan berbual ialah Liza (TV3) dan Zahir (KL Lifestyle).

Buduk Nur, Ba' kelalan.
Hari pertama.

26 Mac 2008

Penerbangan menaiki MASWings DHC-6 Twin Otter yang berkapasiti 19 orang penumpang ini mengambil masa kira-kira 55 minit. Kami tiba di Buduk Nur, antara sembilan perkampungan di Daerah Ba' Kelalan ini dengan disambut penuh meriah oleh Encik Tagal Paran (Pak Tagal), selaku empunya ladang epal, berserta penduduk tempatan. Tak cukup dengan kalungan rantai "Welcome to Ba' Kelalan" yang disaut tiap seorang, kami di sajikan pula dengan tarian tradisi Ba' Kelalan oleh kaum wanita tempatan. Sebuah persembahan yang begitu asyik sekali.

Namun apa yang paling mengagumkan saya di sini ialah pemandangan di sekitar perkampungan Buduk Nur ini sendiri. Dengan suhu siangnya pada skala 25°C hingga 32°C, manakala malamnya hampir mencecah 15°C, menjadikan Buduk Nur di Ba Kelalan, Sarawak ini unik dan tersendiri.

Berdasarkan info yang saya peroleh, majoriti penduduknya berasal dari suku kaum Lun Bawang (bermaksud Orang Gunung). Kedudukan kawasan ini pada kira-kira 2,900 kaki dari aras laut, menjadi faktor utama cuaca di Ba' Kelalan sejuk dan sesuai untuk penanaman buah-buahan seperti epal, oren, avocado dan markisa.

Dari tapak landasan, kami diarak ke tempat penginapan Apple Lodge, kepunyaan Pak Tagal, antara penginapan ala homestay terbaik yang terdapat di sini.

Terletak hanya beberapa meter dari landasan dan tapak penerbangan, kami diberi kunci dan sebuah bilik penginapan setiap seorang.

"Nanti semua dijemput ke dining hall ya. Kita minum-minum dan makan tengahari sekali." Terdengar suara arahan dari "pihak tuan rumah". Masing-masing yang agak kepenatan melangkah ke bilik penginapan.

Makan tengahari.

Saya duduk semeja dengan Liza, Aishah, Zahir dan Bao Lian. Kami berbual-bual. Masing-masing rancak bercerita. Betul lah orang kata, wartawan atau orang media ni ramah-ramah belaka. Pelbagai versi dan cerita tentang pengalaman ke Ba' Kelalan ini yang saya dengar. Seronok. Lebih-lebih lagi mendengar cerita Zahir dan Liza yang terpaksa bertukar penerbangan ke Sibu sebelum tiba di Miri semalam.

"Apa aktiviti hari ini ya?". Masing-masing geleng kepala.

"Optional kan? Rehat!". Celah Liza.

Bagus! Ada juga masa saya untuk melihat-lihat sekeliling. Saya memegang kamera video yang terlilit di bahu. Tak sabar untuk mula merakam pemandangan di sini.

Tak sempat saya membuat rancangan sendiri, seorang wakil dari BJS membuat pengumuman.

"Sebentar lagi, anda akan dibawa untuk menjelajah kawasan sekitar. Kamu akan dipecahkan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan akan melawat kawasan view point di puncak bukit sana (seraya menunjukkan ke arah salah sebuah bukit berhampiran) dan satu kumpulan lagi akan dibawa untuk melawat pusat micro-hidro berhampiran waterfall."

Saya berkira-kira sendiri. Sudah tentu saya mahu ke viewpoint! Tak sabar untuk melihat pemandangan keseluruhan Ba' kelalan dari puncak.

Namun atas desakan ramai, pihak BJS terpaksa menyatukan kedua-dua kumpulan. Alasannya, kesemua wakil media mahu ke kedua-dua tempat serentak.

Jungle Trekking.

Perjalanan yang pada awalnya begitu seronok dan mengasyikkan, mula menggelisahkan sesetengah di kalangan kami. Apa taknya, ada yang tak biasa beraksi lasak, dari meredah sawah yang berlumpur hinggalah ke sesi mendaki bukit (yang agak memenatkan). Tak tau di mana silapnya, kami tidak diberi penerangan dan gambaran yang secukupnya tentang 'lawatan' ini. Ramai yang merungut kepenatan di sepanjang perjalanan.

Seramai tiga orang wakil media (wanita) tidak berjaya dan berputus asa untuk meneruskan pendakian. Rugi juga.

Kenapa?

Sesuatu yang anda tak bisa lepaskan ialah apabila telah berada di puncak atau dikenali juga oleh penduduk tempatan sebagai "viewpoint". Sebuah pemandangan yang begitu menakjubkan terbentang. Bisa membuat anda ralit seketika.

Hampir sekeluruhan Buduk Nur di Ba' Kelalan ini bisa anda tatap sepuasnya. Dari sawah padi yang meluas, kebun epal dan deretan rumah-rumah tradisional yang menjadi antara latar pemandangan. Hilang segala rungutan dan penat-lelah sepanjang mendaki ke sini.

Saya dan wakil-wakil media yang lain sempat melakukan aktiviti bergambar beramai-ramai. Sayang jika pemandangan latar yang hebat ini dibazirkan.

"Okay guys! Sudah hilang penat? Mahu ke waterfall? Tak jauh. Bisa mandi-mandi di sana." Ajak wakil BJS merangkap 'tourist guide' kami setelah hampir setengah jam berehat di situ.

Kami kembali bersemangat. Perjalanan diteruskan. Cuaca setakat ini agak cerah. Namun awal-awal lagi kami telah diberi peringatan yang cuaca di Ba' kelalan amat sukar diramal, bisa berubah mendadak bila-bila masa sahaja.

Ingatkan perjalanan menuruni bukit lebih mudah. Kami perlu lebih banyak berhati-hati. Selain terpaksa meredah pokok-pokok hutan yang tumbuh meliar, kami juga terpaksa melalui beberapa kawasan yang agak curam dan berbahaya. Teringat yang saya pernah mengikuti satu ekspedisi ke Gunung Datuk di Negeri Sembilan suatu ketika dulu, perjalanannya tidaklah sesukar ini.

Hampir sejam meredah hutan dan lereng bukit yang curam, kami tiba di sebuah kolam air terjun yang juga menjadi punca kawasan tadahan air. Masing-masing tak lepaskan peluang untuk mandi dan menghilangkan penat. Saya hanya duduk-duduk di pondok berhampiran. Tak sampai lima belas minit kami di situ, cuaca yang tadinya cerah tiba-tiba bertukar gelap. Kami telah diarah untuk naik dan bersiap untuk pulang. Masing-masing kembali bergerak mengikut kumpulan.

Saya mengikut kumpulan Racha', salah seorang pemandu pelancong (wakil BJS) yang paling muda. Masih dalam lingkungan awal dua puluhan saya kira. Kami dibawa keluar dari kawasan hutan untuk kembali ke Apple Lodge dengan selamatnya. Melihatkan saya yang asyik memegang kamera video (bimbang dibasahi hujan), Racha' telah memberikan saya beberapa helai daun hutan yang dikenali sebagai "payung hutan" bagi melindungi peralatan yang dibawa. Tersenyum saya seketika. Betapa tips itu begitu berguna buat saya. Berkali-kali saya mengucapkan terima kasih kepadanya.