Thursday, September 13, 2007

Ramadhan Datang Lagi


khamis
13 september 2007

tak semua antara kita bisa beroleh peluang kedua.

ketiga, keempat apatah lagi kan.

saya bersyukur. biarpun serba kekurangan, jauh di perantauan, saya masih punya nafas untuk menyambut Ramadhan.

bagi orang-orang di sini, Ramadhan tidak memberi apa-apa makna. payah juga untuk saya menerangkan satu persatu- cerita hal puasa, raya.

namun hasilnya bagus juga, ada di antara yang faham hingga ada yang turut menawarkan untuk berpuasa bersama.

"tak takut lapar?", tanya saya.

"jika kamu boleh, saya juga!". seorang teman berkata.

saya bangga. sekurang-kurangnya 'dakwah' saya menjadi. hahaha!

siang tadi saya ke
Galeria. puasat beli belah ala-The Mall di Kuala Lumpur. tak besar, biasa-biasa sahaja. ada pasaraya ala-Giant di bahagian bawahnya. saya senang membeli-belah di situ. segala-galanya ada cuma agak mahal sedikit. tak banyak yang saya borong, cuma sedikit barang-barang keperluan serta makanan untuk sahur.

bukan takde makanan kat rumah cuma cam malas nak naik atas awal-awal pagi plus saya tak tahu Uncle Ramly dan lelain bangun ke tak. so better saya prepare awal-awal.

habis shopping, saya ke McD. order McChicken meal dan makan sorang-sorang. Kak Wan saya call, "buat apa, kat mana?".

"McD, makan. baru habis kelas."

kami borak-borak seketika sebelum Kak Wan saya hang up.

"suara tak jelas katanya".

balik rumah, saya kepenatan. dah berapa hari tak cukup tidur. baring-baring, dengar radio dan terus terlelap.

bangun ntah jam berapa. si James pula call. ajak keluar.

"dinner!".

saya gegas siap. Kak Wan call lagi.

"sorry kak, talk later. nak keluar!". saya harap dia faham.

kat stadt, James dah sedia tunggu saya kat depan
Esprit.

"where?".

"mana lagi, Loft la. kamu suka
pumpkin soup kan?".

macam tahu-tahu je my kegemaran. kami set ke Loft.

borak-borak, dari hal sekolah hingga la ke gosip-gosip luar dan dalam kampus.

habis makan, kami ke
Zara. duh, kali kedua nampaknya (dah singgah pagi tadi). James capai jaket.

"cantik tak?". saya angguk. alah, si James ni pakai apa pun cantik. saya belek-belek. capai t-shirt dua, tiga helai.

"nak beli ke?", tanya James.

saya cuma sengih. macam la tak cukup t-shirt dah kat rumah. huhuhu....

kat sini cam Dubai la jugak (ops!), Zara orang tak pandang sangat.

sebab?

murahhh! terlalu murah. macam beli
Seed je. tak pun Giodarno kat KLCC. kat German bebudak muda paling suka pakai brand G-starz Raw (GSR). saya ada juga beli tiga, empat helai jaket GSR. itupun sebab perlu even mahal tapi takde pilihan. kalaulah dari awal tahu Zara kat sini memang lagi murah, harus awal-awal dah shopping jaket dari Zara je. tapi tu la, macam yang saya cakap tadi, orang sini tak pandang sangat Zara. tapi tak kisah la, buat sesetengah orang, selain kepuasan, kualiti tu penting kan.

janji ada duit, semua bisa dong...

habis jalan-jalan dan shopping, saya balik ke apartment. sempat jumpa Uncle Ramly dan bagitau saya tak naik dinner malam nanti.

"kamu sahur tak?".

saya angguk.

"okay, nanti uncle kejut."

angguk lagi. baik kan Uncle Ramly nih... hihihi...

malam.

saya duduk rumah aje. balas e-mail, sambil feeling-feeling besok Ramadhan. tetiba rasa macam malam raya pula- sebak!

hampir semua kawan-kawan, family di Malaysia saya sms. habis kredit dekat 20 euro. tak kisah la. janji hilang perasaan rindu at semua. nak call semua memang tak mampu la kan... huhuhu.

tak sampai lima minit, hampir semua orang yang saya sms reply balik my sms tadi.

"sabar kay... selamat berpuasa di rantau orang!". itulah antara ayat popular yang saya terima.

yes, sabarr! what else can i do right?

sah-sah saya yang choose untuk datang.

okay la, dah hampir ke jam dua ni. need to go dulu. besok got no class (yesss! bleh bangun lambat... huhuhu.). petang pi gym cam biasa. tapi dah puasa nampaknya kena la pi lewat skert, kang bukan saya yang angkat dumb bell, tapi dumb bell yang angkat saya. :)

cerita nasi lemak masih tertangguh nampaknya.

takpercaya?

okay la saya letak pic aja. sungguuhh! memang saya masak nasi lemak minggu lalu. thanks to
kak lis for the tips yang dia kasi kat YM hari tuh. memula ingat nak follow 100% tapi dah jumpa serai, daun pandan so ikut bebetul sebijik cam dalam resepi (yang di download).

nasi lemak ala kash nama dia. nasi tu terpaksa letak jauh-jauh takut ada yang perasan dia lembik semacam - terlebih santan katanya... huhuhu... (janji rasa!)

buat yang membaca, saya pohon ampun dan maaf kalau ada salah silap. yelah, dah puasa ni kan. orang kata elok minta maaf (lebih berkat!).

dan, sempena Ramadhan, terima lah lagu dari
Zahid (pernah saya siarkan di catatankash dulu) petikan OST Qaisy & Laila.

stabuxguy - teringat 'ike singge' cicah budu ngan daging goreng. oh, air tebu.. air tebuu... (waaaaaa...!!)

SELAMAT BERPUASA!

salam,
budak kopi a.k.a. stabuxguy
Germany

1 comment:

Unknown said...

i wonder if FCUK was a favorit thanggg there coz its surely my favorit thanggg here :)

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...