Friday, September 14, 2007

Berlin, Here I come!

jumaat
september 14 2007

jujurnya sebelum saya langkah ke mari, German bukanlah negara pilihan. jauh sekali terbayang untuk saya jejakkan kaki.


paling jauh pengetahuan saya, (tentang German) - Berlin, ibu negara. perang dunia, Hiltler. nah, itu sahaja.

cetek amat.

lain la kalau sebut Australia- paling suka The Girl From Tomorrow, Alana (torrent terkini yang saya tengah donwload). hahaha, ada yang masih ingat? *siri popular Alam Ria Cuti Sekolah TV3

puasa. hah, ya puasa. bagaimana hari pertama anda?

saya? haha.. biasa sahaja. tiada apa yang menarik puasa di rantau sebenarnya. jauh dari kemeriahan dan suasana- beza dari Malaysia, bisa bangun sahur, ke pasar Ramadhan.

di sini siapa peduli- oh, apa itu Ramadhan? puasa?

mujur juga saya dah ada waktu azan kat laptop (thanks to islamic finder anyway!). senang juga teknologi ni ya. mudah dan tahu bila waktu solat, berbuka.

lepas sahur, tidur aje lah. khamis takde kelas kan. nak pi gym pepagi cam malas plak. tunggu je la tengahari sikit. about jam dua belas gitu saja keluar ke stadt. ingat nak ajak james sekali tapi dia busy plak. ada kelas programming katanya.

tetiba cam teringin plak pi muzium. diulang, muzium!

apa yang menarik? hmm.. terpulang. pada yang tahu nak appreciate benda-benda sejarah, lukisan-lukisan lama dah sebagainya for sure tak kisah habiskan masa even sepanjang hari kat muzium.

was not a bad idea. dari takde keja and jalan-jalan (masuk keluar Zara!) museum was a brilliant idea and the smartest way to at least beri anda pengetahuan tentang sejarah dan perkembangan sesuatu tempat. itu cara saya.

gym? haha.. takpe la. kira 1st day puasa, besok-besok bleh pegi.

muzium.

habis pusing-pusing kat dalam tuh, saja ke Galeria. beli ayam (untuk masak lemak- thanks to my akak Kak Wan for the rempah-ratus hari tuh). ada lagi sejam untuk jalan kaki balik- uh today no basikal. saja nak excercise. :)

dan besok, yess... setelah sekian lama dok kat German, saya ke Berlin juga akhirnya. honestly, jangan tanya memang saya tak tahu rupa struktur muka buminya cemana. Vern, Kak Wan or AM mungkin boleh bantu saya?

apa yang saya tahu, Berlin kaya dengan lukisan-lukisan sejarah, patung-patung agung dan rekabentuk bangunan ala Rennaissance-Baroque.

Dari tahun 1961 - 1989 kota Berlin dipisahkan oleh Tembok Berlin. itu fakta. sejarah.

Berlin juga ibukota kedua terbesar di benua Eropah selepas London. nah, apa lagi ya?

Bendera

Lambang


Laman rujukan :

http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin

http://www.berlin.de/english/

http://www.berlin-tourist-information.de/index.en.php

okay. cukup dulu kang bebanyak info kang tak best pula. better tengok dengan mata-kepala sendiri yer tak?

nak tahu apa menarik, mana saya pergi, apa saya buat di Berlin- nantikan catatan saya dalam kembara seterusnya!

tungguuuuuuuu..........

budak kopi a.k.a. stabuxguy
Germany

1 comment:

samantha said...

Selamat bersukaria di Dublin...oppsss....Berlin and drool at the glorious food. Take lots of pixs - just the scenery, landscape and views....diulangi, scenery, landscapes and views......diulangi....subject does not matter :)

ohhh...Freezy, have lots of fun and don't drop tears at the ballet...:)

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...