Friday, June 29, 2007

Malam, Pantai Dan Kota Bharu


hari kedua pulang dari kota bharu, saya ditimpa demam. hanya terlantar di rumah, tonton astro, layan dvd. ah, ada pro dan kontranya. paling bagus bisa rehat sepuas-puasnya. namun bosan juga terlantar begitu.

"you okay? mahu ke klinik?".

saya angguk lemah.

"siap now. i sampai nanti...". klik!

kata doktor, demam biasa-biasa sahaja. saya lega. mujur tidak terkena denggi or yang sewaktu dengannya.

"datang lagi dua hari kalau masih tak ok. kita buat ujian darah...".

saya menarik nafas lega.

di kampung, tiga hari berturut2 orang kesihatan datang menyembur racun mencegah denggi. satu rumah disembur mereka. kata sepupu, dah ramai yang terkena. mak jah, pak cik abas, satu famili terkena denggi. saya angguk. ni kira sindrom sekampung la ni.

kota bharu, oh! kota bharu

sepanjang pulang bercuti, biarpun tanpa ariff dan eidie, saya ditemani beberapa orang kawan baru - shrek, fifi dan abib. masih muda dan bergelar pelajar semuanya (terasa tua sangat bila lepak-lepak ngan diorang. yang bestnye semua tak tahu umur saya dah menginjak ke angka 25. hahaha...).

takpe yang penting, memasing berperangai gila-gila macam saya. dan port hari-hari kitorang mana lagi the one and only- kb mall. kebetulan fifi bekerja part time di salah sebuah butik di situ. puas pusing-pusing, jalan-jalan kami lunch di noodle station. best. terletak di tingkat paling atas kb mall, food pun okay, tak mahal dan yang pentingnya tempatnya agak privacy dan ala-ala secret recipe gitu. sambil makan bleh ushar2 orang main bowling. :)

*puas cuci mata sambil ngumpat gitu...

noodle station - apa yang menarik?

saya beri empat bintang untuk senarai menu dan food presentation-nya.

kenapa?

selain dari menu/pesanan yang diambil pelayan menggunakan gajet palm (macam O2), saya sukakan hampir kesemua jenis makanannya. sedap dan berbaloi dengan wang yang dikeluarkan. tak silap saya ini adalah cawangan kedua di kota bharu. satu lagi terletak berhampiran stadium sultan muhamad iv.

siapa kata aktiviti di kelantan membosankan?

malam tak pernah mati di kb. hari pertama, saya join shrek dan kawan-kawan lepak di mamak berhampiran kb mall (erk, mamak?). biarpun tak semeriah mamak di KL, tapi masih okay (ermm). dari situ, hampir ke jam dua belas, kami bergerak ke pcb (pantai cahaya bulan). saja ambil angin malam di tepi pantai sambil feeling lite-lite.

"you dah dah ngantuk? masih okay?". ujar fifi bimbang saya kepenatan.

saya follow aje. kami konvoi tiga kereta. saya tumpang abib. fifi sama shrek sementara sebuah lagi kawan-kawan mereka yang lain.

kami menghabiskan malam di pcb. seronok, borak-borak sambil mendengar hembusan angin dari laut china selatan. dengar shrek, fifi dan abib melawak, si faisal (gang dalam another group) pula menyanyi- hah, hilang stress saya seketika.

dan, jangan tak percaya, si fifi kena kacau malam tu. dia apa lagi, tambah seronok gitu. laku you ya, fi! hahaha...

"sini pun ala-ala tasik tau. you pose aje kat tepi-tepi air tuh sure ada yang ngorat...", ujar shrek sungguh-sungguh.

lama di pantai, saya tarik tangan abib. kami ke jalan-jalan di gigi air. beri saya peluang untuk lebih mengenalinya. muda dan kacak, wajah abib yang iras-iras si awal pelakon diva itu ternyata sedikit-sebanyak memikat hati saya.

saya suka lihat senyuman abib. dia malu-malu.

"takde pengalaman...", aku abib jujur.

dari jauh, saya lihat shrek dan yang lain-lain bermain air. seronok pula!

ternyata balik kampung kali ni telah mencipta suatu kenangan baru buat saya. selain dari menjadi titik terakhir (sebelum berangkat ke germany minggu depan), ah, ada sesuatu yang rasanya... hmmm... biarlah saya simpan sendiri. moga ianya membuat saya lebih berhati-hati selepas ini. pesan saya, jika anda mencintai seseorang, janganlah ragu-ragu terhadapnya. usah lakukan sesuatu yang bisa merugikan hubungan dan diri anda sendiri. percaya, itu kunci- nescaya cinta itu kan menjadi milik anda berdua. buat kalian... ya kalian, anda dan dia- maafkan saya! maafkan saya! maafkan saya! (gaya intonasi milik rita rudaini dalam cinta).

A - saya tak berniat untuk menghancurkan. pertemuan dan peluang mengenali anda membahagiakan saya. cuma mungkin jarak dan usia yang menjadi penghalang- saya kira. moga anda ketemu si dia yang lebih dan benar-benar memahami...

B - terima kasih untuk 'cinta' ini. biarpun anda dan saya lebih memahami, hakikatnya kita juga tak mampu untuk saling memiliki. biarlah... biarlah saya semat cinta dan diri ini dan bawa bersama merentasi tiap inci dan jurang benua... ada jodoh, ada lah.... saya terima...

"dude, demam cemana, dah okay?".

saya yang ralit dikejutkan dengan bunyi beeping di YM. bang rudy menegur. Rudy Bluehikari. saya tersenyum lucu. dari insiden 'belek kamus'. saya angguk sambil jari pantas menaip perkataan.

"dah okay sikit. semalam ke pusrawi...".

mujur juga ada aral yang sudi menemani saya ke hospital. sibuk-sibuk dia pun masih sempat mencuri masa untuk saya.

"thanks...".

"untuk apa?".

"teman i-lah...".

"eh, dah jadi tanggungjawab kan...".

saya senyum aja seraya melihat ke depan. betapa saat ini bakal saya rindukan. sementelah berada di perantauan nanti, entah masih utuh atau tidak hati ini. oh, perasaan, berhentilah.

seketika saya terasa kejap di tangan. aral menggengam erat.

"jangan lupakan i...".

sekali lagi saya tersenyum. masih memandang ke depan. saat itu juga terasa kebah tiba-tiba. demam saya hilang entah ke mana. dan kenangan di pantai malam itu kembali menjelma...

stabuxguy - selamat kembali kak wan saya! selamat kembali dari New Zealand- selamat pulang ke tanahair dengan selamatnya...!

4 comments:

Xis said...

Stabxguy
I miss my family back in Newcastle. Have not been back for almost 2 months already. So, guess you're looking forward to going to Germany, eh? Don't forget us right here.. I sure will miss you if I go to Bakaugruv and Morib (flying kite).. huhu...

samantha said...

Yes Xis...we will surely miss him when we go fly kite or kayaking at Bakaugruv or savouring the awesome ikan bakaq...:) We will surely be thinking of you and missing you much when we enjoy the juicy and mouth watering rambutans at Bakaugruv, dear honey....:)

We will definitely miss you, a lot and we will not be able to have fun without you....:0

I, especially, will not be able to drink "rootbeer float" with the same "taste" after you are gone...

So, please don't leave us.......

Xis said...

Stabuxguy
I feel sad... Samantha.. aren't you?

samantha said...

Xis..of course I am feeling very sad......pas ni, sapa plak nak pi Muzium Negara ngan I bila dia tak dak ? uwarghhhhhhh...ehhh..kan u ada? ha ha ha......

Of course I am seriously sad :(

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...