Pages

Saturday, January 31, 2009

Kehidupan Baru & Emosi Yang Tidak Stabil

Biar tengkujuh datang selautan, saya tetap pagar dengan senyum yang menguntum. Semoga ini adalah pilihan.

Setiap kita punya musim luruh yang berlainan, bukan?

Cita, cinta dan cereka- madah yang kita pertontonkan di mana-mana. Ada gusar di dalamnya. Meskipun berkali-kali hati saya menebar, kejarlah cita, pilihlah cinta dan jalanilah cereka yang tersurat dan tersirat. Hidup bagai roda, setiap inci dari kita, mahukan yang hebat-hebat.

Jika saya berjaya dalam satu lapangan, ok, katakan dua lapangan, belum tentu saya berjaya harungi lapangan-lapangan yang lainnya. Cita yang sudah terkejar (setelah berhempas-pulas), cinta yang (mungkin) bukan pilihan, namun begitu membahagiakan, dan yang tinggal cuma cereka- hitungan cerita yang perlu saya tempuhi hari-hari. Lahir dari ulangan kisah yang sama- meski lelah, betapa saya terpaksa mengagahkan diri, oh! tidak mampu saya lampirkan dengan kata-kata.

Barangkali benar, hanya buat orang yang bisa kuat.

Sering saya berbisik pada diri, cuma untuk cita. Tidak boleh tidak, saya harus kuat. Meskipun ada si polan-si polan tidak sukakan si cinta, namun demi cita, hanya itu kekuatan yang saya ada. Buatkan saya bisa beredar seketika dari melalui hari-hari yang penuh duka.

Setia.

Persoalan yang sering saya aju pada diri sendiri- setiakah saya? Sebaik ombak Ferenggi menerjah (yang kesannya tidak mampu saya tepis), penah buat saya terdampar di lubuk yang tidak diketahui. Bangun dan berjalan, meneriak-neriak nama seseorang-

Di mana c.i.n.t.a.? Oh, jauh saya tinggalkan ejaannya terkebelakang.

Namun cinta tegar memafkan. Maaf kerana cintanya yang mendalam. Buat saya kembali merasakan, memilih cinta adalah pilihan yang tidak pernah silap. Meskipun ada yang sering menanya dan mempersoalkan, saya yakin dan mengangguk.

"Betulkan jalan anda dahulu, sebelum anda membetulkan jalan orang lain."

Kata seorang teman, "tiada yang sempurna."

Belajar terima kelemahan. Itu yang saya pegang.

Faktor-faktor emosi yang tidak stabil, trauma yang tidak berkesudahan, dua punca yang membuatkan kita berada dalam situasi yang kompleks.

Saya bukanlah individu yang rumit, jauh sekali sukar difahami. Biarpun mungkin bukanlah seseorang yang menjadi kesukaan sepanjang masa, namun hidup saya mudah. Mudah dalam erti kata, saya tidak perlu mengganggu atau menentukan perjalanan hidup orang lain. Apa si polan-si polan itu perlu buat dalam hidupnya, ke mana atau bila dia harus pergi, siapa yang harus dia kawan-

Saya dari jenis yang "Oh, you dah nak pergi ya? Ok! Jumpa lagi-" atau "Oh! Tak dapat jumpa ya this week? Ok, takde masalah. See you next time!".

Jujur dan jelas. Tanpa sindiran-sindiran yang tajam. Tanpa senyuman-senyuman yang 'menikam'.

Saya bencikan sindiran, dan ketahuilah, sindiran (lebih-lebih yang berbaur sinis) bisa mengganggu hidup saya sepanjang minggu!

Apatah lagi jika ianya dari seorang wanita-

*Maaf! Saya bukanlah anti-gender- jauhkan saya dari gelaran itu atau seumpanya. Terima kasih-

Saya cuma mahukan sebuah kehidupan baru yang lebih aman. Begitu banyak perancangan, begitu banyak yang mahu dilakukan, tanpa sebarang gangguan atau persimpangan . Jika cita-cita adalah separuh dari apa yang telah saya perolehi, yang telah banyak mengajar saya menjadi seorang yang lebih dewasa, juga memberi saya tiket untuk lebih berkeyakinan, menolak perkiraan-perkiraan emosi yang berlaku, tidak dapat tidak saya harus berterima kasih kepada anda, si dia yang telah banyak membantu, terlalu banyak jasa anda dalam hidup saya. Jarak ke Jupiter juga tidak mampu mengukur betapa impak yang anda beri dalam hidup saya.

Berfikir dengan hati yang waras, saya tahu semua yang anda lakukan adalah ikhlas, kata-kata anda juga ikhlas, dan saya harap anda benar-benar maksudkannya. Hanya terima kasih yang dapat saya berikan.

Biarpun hati saya keras, namun jauh di dasar, saya punya perasaan maha mikro yang lembut, ia jujur berkata, saya perlu sentiasa berada di sisi anda- menolak semua kejadian-kejadian yang berlaku, jujur juga saya membalas, betapa berat untuk saya meninggalkan momen selama setahun saya di sini, lebih-lebih lagi anda- seseorang yang mengutip saya di kaki pohon Frangipani, meletakkan di telinga dan membawa saya dengan bangganya ke hampir ke mana-mana ke setiap pelosok dunia akademik, menjadikan saya seorang manusia yang lebih yakin dan menghargai diri sendiri.

Perjalanan yang panjang, arus yang berlawanan-

Setiap kita punya musim luruh yang berlainan, bukan?

Hanya senyum yang membungakan saya harapan.

Stabuxguy

3 comments:

musim luruh silih berganti
bunga dan daun mula berguguran
angin akan meniup daun2 ini pergi
pada satu tempat ia akan tersadai
di sudut itu ia mula mereput
akhirnya bersatu bersama tanah
dari tanah yang kian subur itu
benih2 mula bercambah
menjadi pucuk2 dan bunga2
musim bunga kini bermula....

leh tumpang tanye x?

mane beli ur bday cake tu ek?

yg choc tu?

i nak jugak!

;P

Terima kasih atas informasi menarik