Wednesday, December 24, 2008

Crush Atau Cinta?

Hampir di mana-mana, lagu ini terdengar-dengar. Beberapa kali juga saya cuba mengingati liriknya namun sebaik beberapa ketika, terlupa begitu sahaja.

Semalam seorang teman memberitahu sebaik terdengar di kereta, "Kash, lagu you- Crush dari David Archuleta di Hitz.fm!".

Saya senyum. Murah hati juga, tiba sahaja di pejabat, beliau telah mengirimkan mp3 single ini melalui e-mail kepada saya. Terima kasih ya!

Entah kenapa saya sukakan melodi dan kata-kata yang terkandung dalam isi lagunya. Pertama kali dengar, buat saya ralit sekejap lebih-lebih rangkap yang berulang-ulang di bahagian korus.

Do you ever think when you're all alone
All that we can be, where this thing can go?
Am I crazy or falling in love?
Is it real or just another crush?

Hahaha! Jangan ada yang salah faham pula. Secara teknikalnya, Crush hanyalah sebuah lagu. Tiada kena-mengena dengan hidup saya. Cinta saya masih satu. Itu yang saya buru lebih-lebih ia memerlukan komitmen yang paling jitu akhir-akhir ini. Gagal saya, gagal juga semuanya. Apa yang saya perlu hanyalah sebuah persefahaman dan daya tahan. Itu yang paling susah sebenarnya.

Saya renung kirmizi. Sesekali terasa hembusan Selat Melaka yang mendamaikan. Anginnya tak sama sejak akhir-akhir ini. Kesan dek cuaca monsun yang tak menentu barangkali. Atau rajukkan saya yang bakal pergi?

Tidak, angin Ferenggi tidak selalunya begitu. Saban tahun tempat ini menerima kunjungan tetamu- datang dan pergi adalah perkara biasa. Saya tatap lagi si Matahari- ada takung jernih di situ.

"Kamu sedihkah?", usai saya bersoal lembut.

Matahari angguk. "Kamu mahu pergi. Baru hari ini kamu jejak ke mari. Mengapa begitu cepat?".

Saya pandang ke tingkap yang paling jauh. Terbentang sebuah jawapan yang maha dalam.

"Kamu yang berselindung. Ke mana kamu gerangan sepanjang tahun? Biarkan saya dalam kedinginan?".

Matahari datang kepada saya, memeluk dan menyinar, dalam hati, hujung rasa, membenamkan sebuah perasaan yang bingung untuk saya tafsirkan.

Stabuxguy.

2 comments:

[danial][ma] said...

hej! kash...luv that song too...;-)

wénkt said...

i rasa lagu ni rocks sgt dan macam tak sesuai dgn dia.

tapi i dgr dan minat gak.

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...