Pages

Sunday, December 28, 2008

Catatan Akhir Tahun 2008

Sepanjang minggu Crush menemani saya. Berselang-seli dengan single terbaru David Archuleta, Your Eyes Don't Lie yang agak catchy, jenuh menunggu Lentera Timur di pasaran, buat saya gelisah malam-malam.

Oh, saya junjung jari buat teman-teman yang tidak dapat saya sertai aktiviti mereka- Acai dan Sabrina ke Singapura (guys, how i wish dapat join- uh!), juga buat Abang Rudy, Toby dan Abang Nazri yang dengar-dengarnya dari Sabtu pagi telah bertolak ke Butterworth. Saja habiskan cuti akhir tahun katanya.

Ke mana saya? Sibuk, sibuk juga- ke sana-sini, hal-hal kerja, sempat saya menyelinap mencuri masa memandu ke Perlis melawat Tok Su. Kata MB, dari Aidilfitri Tok Su rindukan saya.

"Dah macam-macam projek dok tunggu you, tanam pokok, cat dinding, belum campur bertukang dan kemaskan halaman..", seloroh MB.

Saya bayangkan Tok Su yang masih aktif membuat itu-ini, rehat tak sampai lima minit, pasti ada sahaja aktiviti yang ingin dilakukannya.

"Wan, projek A- jangan lupa."

"Wan, projek B- nanti Tok Su bagi arahan-". Saya dengan rela hati mengikut tanpa membantah. Entah kenapa Tok Su mengingatkan saya kepada kedua orang nenek saya di kampung. Bezanya, Tok Su masih cergas dan ingatannya juga kuat- suka saya apabila mendengar Tok Su bercerita, dari kisah muda-muda, kadang lucu, kadang gembira, tak kurang buat saya sedih juga tiba-tiba, hinggalah ke petua-petua berguna.

"Wan, kalau nak kahwin, kena cari orang macam ni, macam tu...". Pesan Tok Su buat saya senyum sendiri.

Kembali ke Perlis ibarat sireh pulang ke gagang buat saya. Pernah dua tahun menimba ilmu di salah sebuah sekolah berasrama di sini dulu, saya tidak punya banyak peluang untuk benar-benar mengenali negeri paling utara ini sedalam-dalamnya. Saya mungkin dikira antara yang bertuah kerana dapat mengenali MB dan keluarganya di sini, memahami budaya mereka berkeluarga, buat saya kadang terkilan kerana tidak mengenali mereka sedari awalnya. Tok Su mahupun MB sendiri, biarpun mewarisi tanah bendang berelung-relung, mereka sederhana, dihormati, bukan kerana harta benda tetapi ilmu. Itu yang paling mahal saya kira.

Apa aktiviti paling menarik saya buat sepanjang ke kampung Tok Su di Perlis kali ini? Hahaha... apa lagi, macam biasa, yupp! Makan-lah! Tak sah jika tak ke Kuala Perlis, selain membeli laksa, ada dijual pasembor dan cucur udang- dua juadah popular.

Pagi-pagi pula bangun seawal boleh, snappy-snappy matahari terbit di Sungai Baharu (tepi laut) sambil membeli nasi lemak yang dijual di warung terbuka di tepi-tepi jalan. Dibungkus comel dan rasanya hmmm... memang sedap dan kalah nasi lemak Kg. Baru.

Yang pentingnya ada orang tu beli sampai penuh selori- merasa dok pulun makan nasi lemak je tiga kali sehari-

Hari kedua pula jalan-jalan ke pasar pagi atau lebih dikenali sebagai Nat di sini, selain Tok Su, MB dan KN (Kak Noya) sendiri memasak juadah makan tengahari dan malam. Belum lagi dicampur lauk-pauk yang disedia dan dibawa siap-siap oleh Mak Ngah dari Alor Setar.

Untung ada yang rajin memasak ni, sebut sahaja apa jenis makanan yang terlintas- pajeri nenas, asam pedas, ikan kicap, sambal belacan, gulai tempoyak dan macam-macam lagi.. pasti tersedia di depan mata. Duh, masakan saya tak naik berkilo-kilo jadinya!

"Kash, "shape" dah lari...". Hahaha! Arep, Ted, korang gelak ya!

Harap 2009 tahun untuk saya kembali serius berdiet dan benar-benar menjaga pemakanan. Siaappp!! *ANTMC11

Oh, cuma tinggal beberapa hari sahaja lagi 2008 bakal meninggalkan sisa-sisa memori, umur yang (kian) bertambah, pengalaman, macam-macam pengajaran- tahun yang penuh cabaran dan benar-benar menguji emosi dan kekuatan dalaman. Betapa saya bergelumang, macam-macam ujian dan halangan. Ada waktunya terasa seperti mahu berserah dan putus asa, mujur mereka yang sentiasa bersama saya, susah dan senang.

Terima kasih, terima kasih buat anda yang sentiasa menjadi nadi dan peransang.

Ada beberapa ucapan sebenarnya ingin saya tujukan buat teman-teman, baik yang sering membaca dan singgah di sini, atau yang jenguk sesekali, pertama-tama sekali, saya ingin tujukan ucapan "Selamat Hari Jadi" buat teman-teman saya yang baru, telah dan akan menyambut ulangtahun mereka sepanjang Disember- Kimie Amier, Azrin (Shell), Abang Ezra, Aidit (Dubai), Syam (MAS), Abang Zam (Walids), Acai, Abang Nan dan baru je lepas semalam, abang paling hot saya, Andre. Semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki semuanya.

Kedua, dikesempatan ini, saya juga ingin mengucapkan selamat kembali ke tahahair buat Yang Mulia KB saya, Arep dari Ulster, UK selain ucapan selamat harijadi juga buat ulangtahun beliau yang baru sahaja beberapa hari berlalu.

Kejap je rasa, tup tup dah balik pun rupanya dia. Apalah habuan untuk saya agaknya ya? Haks.

Kahwin! Ya- minggu lalu juga saya sempat ke Majlis Perkahwinan Eija, teman saya di Cheras, Kuala Lumpur. Seronok juga setelah sekian lama tak jumpa, dah makin slim dan cung.

Saya puji make-up Amy @ Suhaimi, antara mereka yang pernah rapat dengan saya suatu ketika dulu- tak sangka dediam dia pun dah aktif jadi jurumekap dan uruskan orang kahwin sekarang. Apapun tahniah buat Eija & suami. Besar hati saya dapat memeriahkan majlis kalian.

Terakhir, tak lupa kalungan tahniah juga buat Oddy dan isteri, di atas kelahiran cahayamata pertama mereka, Akif Rushdy. Pada yang mungkin tak tau (atau terlupa), Oddy ni sepupu MB dan kami sebaya (masih ingat tulisan catatan perjalanan saya ke Langkawi?).

Memetik kata-kata MB, siapa sangka, Oddy yang dulunya agak nakal (waktu remaja) kini dah pun bergelar bapa buat saya tersenyum sendiri.

Hidup penuh kejutan bukan?

Ok kawan-kawan, tahun baru, azam baru. Selamat menempuh hari-hari cemerlang buat kalian. Selamat datang 2009- tahun penuh keazaman!

Jumpa lagi tahun depan!

Stabuxguy.

6 comments:

tudiahhhh... YAM lah.. bukan YM.

nanti jumpa i bagi la.. u nak yg berat ke yang ringan? :P

happy new year kash... be good!

Selamat Menyambut Tahun Baru 2009 :-)
Semoga hari mendatang lebih baik dari sebelumnya.

hej! kash...happy hegira 1430 new year and happy 2009 new year...may you have a blessed and great year ahead...cheers!

guys,

thanks for new year wish eh... wish yu guys all the best too!

K.

syahdu tgk pic tepi sawah tu.
huuhhuhuhu teringat my kampung
uhuhuhuhuhuh

Selamat Tahun Baru
Mr Kash....

Enjoyyyy untuk setahun yg mendatang
:)