Tuesday, August 2, 2011

Catatan Hari Kedua Ramadhan

Sebetulnya saya ingin memulakan penulisan semalam, dek keletihan, saya menangguhkannya ke hari ini. Memulakan pertama Ramadhan, syukur saya tidak sendiri. Berbuka bersama dua orang sahabat saya, Arep dan Feroz di kediaman mereka di Putrajaya, sementelah Feroz yang kurang sihat, saya berniat untuk turut menziarahinya. Feroz mujur kerana mempunyai teman serumah yang baik menjaganya, buat saya senang jika berkunjung ke sana.

“Mana you?”. Arep menelefon.

“Parkir. Baru nak kuar keta…”.

“Ok, ok I saw you. Come, wait you kat gerai-gerai ni.”

Buka puasa saya ringkas. Berjalan-jalan bersama Arep di Pasar Ramadhan di Presint 15, tiada apa yang menarik perhatian. Mungkin kesan keletihan di hari pertama mematahkan selera saya untuk membeli juadah macam-macam.

Teringat jika di kampung, waktu-waktu begini saya dan keluarga akan berkumpul, baik beli mahupun masak, sama-sama akan menyediakan hidangan untuk berbuka.

Mama saya paling sibuk. Betapa dia tegar melayan kehendak papa dan kami adik-beradik.

“Boy nak apa? Nanti mama masakkan?”.

“Err, nasi ayam ma. Boy suka nasi ayam!”.

Masing-masing teruja menunggu di depan meja.

“Mahu ke pasar Ramadhan, beli kuih!”. Laung saya. Teringin makan “bunga tanjung” tiba-tiba.

“Jangan banyak-banyak, nanti bazir.” Pesan mama.

“Papa nak apa? Air tuak ya?”. Saya tahu itu minuman kegemaran papa saya. Hanya di bulan puasa, air tuak cukup popular di Kelantan. Tak pasti sekarang masih dijual atau tidak.

“RM11.30 dik…”. 

"dikk...".

“Hah?”, terpinga-pinga saya.

“RM11.30. Jumlah semua…”, senyum si jurujual. Saya tersipu-sipu. Sempat menerawang.

Saya mengeluarkan dua keping not sepuluh ringgit.

Apa saya beli untuk hari ni? Sebungkus nasi minyak berserta tiga ketul daging kurma (buat sahur sekali). Oh, dan sedikit sayur acar.

Jauh benar puasa saya dulu dan sekarang- beli dan bungkus sahaja.

Saya rindu nak makan masakan mama. Rindu nak duduk-duduk bersila atau mengadap meja makan, menanti-nanti waktu berbuka bersama keluarga.

Saya pandang Arep. Terima kasih kerana menerima saya hari ini untuk berbuka sama. Terubat juga, mungkin kerana saya dan Arep senegeri, dia bisa faham perasaan saya.

Hari ini.

Izzu, seorang lagi teman saya berkali-kali mengingatkan saya di FB, jangan lupa berbuka sama di Vista Amani kediamannya pula. Tak sangka hari kedua Ramadhan saya juga ada yang sudi menjemput.

“You tak payah bawa apa-apa Kash, datang makan je. Nama pun jemput kan?”, ujar Izzu berlucu. Saya senyum dalam hati.

“InsyaAllah, kalau dapat keluar awal hari ini sampailah I ke Amani.”

Saya senang bergaul dengan Izzu dan rakan-rakan. Gila-gila, namun mereka semua bijak-pandai. Kalau berbincang, banyak info dan fakta yang boleh dipakai. Tertanya, kenapa agaknya saya tidak bercampur dengan mereka sejak dulu?

Saya tutup buku. Habis mesyuarat, saya gegas kembali ke meja. Banyak juga kerja-kerja harus diselesaikan.

Saya kerling jam, duh, setengah lagi nak ke empat setengah. Bulan puasa, cepat pula masa berlalu.

Saya pejam mata. Terbayang perancangan akan datang. Kira campur-tolak-bahagi semuanya, tak sampai setahun sahaja lagi. Sabarrr, ya tak lama je lagi, setahun.

Bersediakah saya?

Stabuxguy.

2 comments:

izzu said...

well, we shud spend more time together. at least can expand your horizon

stabuxguy said...

thanks Izzu... will do hehe... pas raya kita start wat plan ya