Pages

Tuesday, December 7, 2010

Cerita Baru Kash... Catatan Bulan Akhir

Hari pertama Hijrah, ah awal-awal lagi saya berniat mahu tidur puas-puas. Balik dari menonton wayang bersama Nani, teman rapat saya malam tadi (kami menonton Rapunzel di MBO berhampiran), saya langsung singgah bermalam di rumah AM.

Lama tak jumpa AM. Sejak berpindah ke Serdang, saya tekad untuk belajar hidup sendiri (antara perkara yang sudah sekian lama saya impi untuk lakukan).

Lain padang, lain belalang kata orang. 

Perlahan-lahan saya cuba membeli itu ini (setakat yang termampu dan keperluan), menghias dan memenuhkan ruang kediaman.

Biarpun tidak mewah namun buat saya biasa tersenyum puas. Sekurang-kurangnya ianya hasil dari titik peluh sendiri. Dan, Alhamdulillah rumah kecil saya kini sudah agak selesa untuk didiami.

"Bang, parking visitor ada?". Sejurus pengawal mengangguk, saya dibenarkan masuk.

Enjin kereta dimatikan. Saya bernafas lega. Siapa duga saya mampu memiliki "bayi putih" secepat ini. Dari hanya berkira-kira membeli Neo (ramai rakan-rakan dan famili tidak bersetuju), saya akur, "bayi putih" ini lebih ekonomi dan selesa berbanding Neo- antara model idaman saya sebenarnya.

Masih ingat lagi, kali pertama memandu Vios sewaktu di Langkawi dua tahun lalu, dek kerana penerbangan kami tertangguh, saya dan MB menyewa kereta untuk mengelilingi pulau (bagi menghabiskan masa). Untung kami ditawarkan Vios dengan harga yang agak murah. Antara kenangan saya dan MB yang paling menarik sewaktu bercuti.

"Dah tidur? Maaf lambat. Tengok wayang dengan Nani tadi." Saya lihat AM, abang angkat saya masih berjaga menunggu saya. Kami duduk berbual-bual seketika. AM kelihatan agak susut kebelakangan ini.

"Macam orang sakit…", tukas saya. AM senyum sambil matanya kembali menjeling tv.

[ Beb, jangan lupa masak-masak esok. Datang awal tau! ]

Sms dari Yuzz mengingatkan saya. Saya minta diri dengan AM. Mandi dan berehat. Jam sudah menunjukkan hampir ke jam satu pagi. Satu malam yang panjang.

[ Pukul berapa nak datang? Kami nak ke pasar dulu. ]

Sms dari Yuzz lagi pagi-pagi mengejutkan saya. Saya bingkas mandi dan bersiap. Yuzz, yang pernah menjadi teman sepejabat saya sewaktu di firma arkitek dulu, kini adalah teman rapat saya. Dia dan Peyo, serta Khai, mereka tinggal serumah di Kelana Jaya, saya kini banyak menghabiskan masa bersama mereka bertiga. Kami ke gym hampir setiap minggu, menonton wayang dan sebagainya.

Saya memandu melalui NPE ke Kelana Jaya. Jalan agak lengang. Hari cuti, ramai yang berehat atau balik kampung.

Masak-masak kami menjadi. Masing-masing gilir memasak (kecuali saya). "Kau tak yah buat pape, beli air je cukup!". Pesan Yuzz sewaktu perjalanan. Saya capai sebotol oren Twister, sekotak besar Peel Fresh Mangga Tropika berserta empat kon Cornetto di 7E berdekatan.

Memang rutin saya di Kelana Jaya jika tidak bersengkang di pejabat.

Baru-baru ini Martin dan Frank ke Malaysia, saya singgah bertemu dan membawa mereka jalan-jalan di sekitar ibukota. Betapa saya rindukan mereka. Martin dan Frank sahabat yang saya kenali sewaktu di Germany, masih kuat bergurau dan mengusik saya.

"Any plan to come visit us in Germany soon, Kash?". Saya senyum ceria. Perancangan tu ada. InsyaAllah pertengahan tahun depan, berkobar-kobar hati saya. Pertanyaan Martin memberi saya idea. Tahu apa saya buat?

Balik rumah, saya cari kotak kasut yang masih elok tersusun. Ah, jumpa! Saya letak sekeping not RM100. Buat permulaan- nah, sekarang saya dah mulakan "tabung travel" saya sendiri. Masuk ke minggu kedua, saya memasukkan RM5 setiap hari (atau setiap kali mempunyai not RM5 di dalam wallet). Nampak lekeh tapi saya pesimis ianya akan berjaya. Menarik bukan?

Stabuxguy.

0 comments: