Wednesday, April 7, 2010

Kemaafan Dendam Yang Terindah


7 April
4.11 petang

Ada dua kelegaan buat saya pagi ni. Pertama sekali, saya lega kerana sepupu, Khalisha telah pun selamat menjalani pembedahan ketumbuhan dalam perut malam tadi. Mengejutkan, Khalisha yang kami panggil Shasha seorang yang periang dan aktif. Melihat raut wajahnya yang merintih sewaktu di ICU petang semalam, hati saya diranggut sedih. Tidak dapat saya bayangkan kesakitannya, lebih-lebih seakan menunggu antara hidup dan mati.

Merupakan anak bongsu kedua makcik dan pakcik saya, Shasha masih menuntut di UiTM Shah Alam dalam jurusan pengurusan perniagaan (tahun akhir).

Terima kasih buat teman-teman FB dan juga rakan yang tak putus menghantar sms.

Perkara kedua, saya lega juga kerana seorang sahabat telah sudi memafkan saya. E-mail balas yang saya terima menerusi FB tengahari tadi benar-benar membuat saya kini mampu bernafas gembira. Saya sayang anda, bahkan bukan anda sahaja- sahabat-sahabat saya yang lain juga.

"Saya sudah kehilangan seseorang yg pernah saya sayang dan menjadi yg terindah dlm hidup saya. Itu lebih menyakitkan. Dan saya tak mahu lagi hilang kawan yg saya senang macam kamu. Mungkin saya tersilap, jadi perlu untuk saya meminta maaf dari kamu. Saya keliru, buntu, dikecewakan, terluka dan macam-macam lagi dan keadaan itu menjadikan saya tertekan dengan keadaan sekeliling."

Itu antara bait-bait yang saya titip di dalam e-mail pertama buat beliau.

Dan saya syukur, kerana beliau telah memberi saya peluang, sekaligus menamatkan rasa tidak senang yang saya pendam selama berminggu-minggu.

Ada airmata yang membasah, saya seka perlahan. Melihat kepayahan-kepayahan sekeliling, adakalanya buat saya hampir lelah. Biar masih mampu bertongkat, namun kadang saya juga tersungkur rebah.

Buat saya lebih faham erti kesakitan. Saya akur, tak selamanya mereka yang kita sayang akan selalu berada di sisi, masing-masing juga punya kepentingan, arah dan laluan hidup yang berbeza-beza. Satu saya belajar. Jangan jadi lemah.

Stabuxguy

4 comments:

NUke_Rude said...

:)

bagusla. mudah2an semuanya bjalan lancar.

Anonymous said...

yes.. kena KUAT DAN GAGAH macam JUARA.. kita minum dulu...

Kash.. kenapa yer.. blog ni lambat nak muncul. Loading lama sangat.. nak kata intenet slow.. blog lain ok sajork..

btw.. betol ke u sayang dia? opsss

KAK YAM

El-Zaffril said...

Kash... I like this entry... tp asyik baca entry ni je everytime visit ur blog... in other words... kenapa u dah tak update

Anonymous said...

Ir ke u maksudkan tu?

KK