Sunday, February 20, 2011

Hari Keluarga Di Pantai Melawi

Tahun berganti. Tak sedar masa berlalu. 
 
"Ayah Shah! Ayah Shah!", antara panggilan sinonim "anak-anak buah" saya yang masih kecil. Mereka aktif. Manja sesekali mendampingi saya. 

Memandu sendiri ke Kelantan bukan calang-calang. Kali pertama saya mencabar diri sendiri, jika tak sekarang bila lagi? Tambah "baby" saya belum pernah menjengah kampung halaman. Alhamdullillah, segalanya okay. Saya tiba di Tanah Merah tepat jam 5 petang. Kebetulan ada my auntie yang masakkan nasi dagang. Singgah dan makan. Enak betul. 

"Shah dah balik. Wah kereta baru! Bangga auntie!", saya kejap erat Auntie Fauziah, antara auntie saya yang paling rapat.

"Mari makan. Dah ada auntie sediakan buat kamu." Saya masuk ke rumah. Dah ada ramai ahli keluarga yang berkumpul. Ada yang bercuti awal-awal lagi. Semangat mahu memeriahkan Hari Keluarga.


Saban tahun kami berkumpul, mengadakan perhimpunan keluarga. Selain Hari Raya, cuma inilah waktunya untuk kami saling bersua-muka dan bertanya khabar. Sungguh tak terasa perjalanan yang jauh, saat berhimpun, bergelak-ketawa bersama- wadah paling menggembirakan selain mengeratkan hubungan sesama sendiri.

Memilih Pantai Melawi, Bachok di Kelantan sebagai destinasi tetap, kami sama-sama mendirikan khemah dan menyediakan peralatan untuk kegunaan sepanjang hari keluarga diadakan. Ada juga beberapa chalet yang ditempah khas bagi kegunaan orang-orang tua serta ahli keluarga yang mempunyai anak-anak kecil.


Saya antara yang paling sibuk menjelang acara, persediaan bunting, banner, kertas program dan atur acara- belum campur audio visual dan klip-klip untuk persembahan multimedia lagi. 

Masuk tahun ketujuh acara perhimpunan ini diadakan, pelbagai ragam dan peristiwa dapat saya rakamkan. Saya cuba yang terbaik. Kadang ada yang perlu kita korbankan. Saya pegang pada amanat arwah ayah saudara, antara pengasas terawal yang mewujudkan hari keluarga ini, keluarga adalah harta yang paling tidak ternilai harganya. Beliau banyak memberi saya dan kami generasi muda terutamanya, motivasi dan kata-kata semangat- mengajar kami menjadi orang yang berilmu dan berguna pada masyarakat.

Atur acara Malam Seribu Bintang - "Arabian Night"

Sayang beliau tidak berkesempatan untuk melihat, seterusnya melalui apa yang saya dan keluarga kecapi hari ini.

Al-Fatihah buat arwah Babalong yang saya sayangi. Semoga rohnya dicucuri rahmat oleh-Nya. Amin...

Stabuxguy.

No comments:

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...