Tuesday, August 23, 2011

Kad Raya Kash & Cerita Hujung Ramadhan


Salam Lebaran. Teruja memiliki kad raya sendiri, saya hadiahkan khas buat anda rakan pembaca yang singgah di sini. Ringkas, tapi ikhlas dan tulus dari hati. :)

Menjelang Aidilfitri, jujurnya tak banyak persiapan saya kali ini, baju pun tak terbeli. Semalam jalan-jalan di Midvalley, sementara menunggukan berbuka dengan Nani, teman saya, sempat juga menjamu mata. Macam-macam warna ada. Tak perlu susah-susah ke Jalan Masjid India. Berkenan, saya capai sepasang dua untuk mencuba. Boleh tahan. Berkira-kira seketika. Saya buat keputusan untuk berbuka dulu. Saya gemar begitu. Lebih-lebih di saat sukar membuat pilihan.

Turun ke Chili's, Nani telah sedia menunggu. Lama saya tidak bertemu Nani, macam-macam topik yang kami bualkan. Nani seperti biasa, ceria dan happy go lucky. Antara yang buat saya senang dengannya.

"I baru ganti phone. My old one hilang." Saya ambil belek-belek X2 Nokia yang baru dibeli Nani. Lama tak pakai Nokia. Saya sudah hilang mengingati turutan sirinya.

Habis berbuka, saya terus pulang. Kepenatan seharian di pejabat (bulan puasa kepenatan saya berganda), memaksa badan saya untuk segera balik berehat.

"Sorry ye Nani, tak dapat nak teman you jalan-jalan."

"It's okay yang., Next time je. Thanks berbuka!".

"No prob!".

Hari ini saya jemput Sara, Karl dan AM, antara mereka yang paling rapat, datang berbuka di rumah. Lama tidak bertemu mereka, Sara lebih-lebih lagi. Seingat saya sejak Sara mendirikan rumahtangga Mei lalu, kami dah jarang keluar bersama. Goshh, I miss herr!!

"What time should I be there?". Karl, teman saya menelefon.

"Datang la awal. Kita ke Bazar Ramadhan di Sri Serdang dulu. Banyak pilihan situ."

Saya tak sabar. Harap-harap Karl muncul kali ni. Saya rindu nak berbual-bual dengannya. Teringat yang Karl rajin membuat biskut raya. Saya paling suka 'Rihanna' dan 'Britney' dari air tangannya. Entah apa pula nama jenama biskut rayanya tahun ni.

Kash, you tak balik kampung?

Saya senyum. Masakan tidak! Biarpun tidak begitu ghairah menyambut raya kali ni, tapi balik kampung seakan sudah wajib. Seperti tahun-tahun sebelumnya, saya menumpang AM pulang ke Kota Bharu. Selalunya kami akan pulang melalui jalan KL-Simpang Pulai. Selain kurang kenderaan dan agak lengang, AM mahu singgah membeli sayuran segar di Cameron Highlands. Cuma berdua, kami akan bertolak (awal) pagi Sabtu. Mungkin ada yang nak berkonvoi, boleh menyertai kami nanti ya.

Sementara menantikan Sabtu, Ramadhan saya habiskan memenuhi undangan berbuka dan sahur bersama teman-teman. Seronok bila dapat bersama, lebih-lebih lagi mereka yang jarang-jarang kita dapat jumpa. Nikmat yang hanya setahun sekali saya kira. Percaya atau tidak, itu antara kelebihan Ramadhan. Feel-nya lain macam.

Saya harapkan kita semua telah dapat menjalani puasa dengan sebaiknya. Buat yang memandu, hati-hati bila pulang ke kampung, rancang perjalanan, insyaAllah semua ok dan selamat.

Oh, tak sabar- tunggu cerita suasana raya di kampung pula ya!

"SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI- Maaf Zahir & Batin."

Stabuxguy

No comments:

Featured Post

Coronavirus - Saat Getir Malaysia dan Jenaka Cik Kiah Yang Trending!

Jumaat, 27hb Feb 2020 10.25 malam Assalamualaikum... Ralit dari pagi, banyak juga hal-hal di guesthouse yang perlu saya ...